Peliaika

6v. ja sitä isommat lapset
Alueen säännöt
Koululaiset ja teinit on paikka, jossa pohtia ja jakaa koulu- ja teini-ikäisten elämän kiemuroita. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Peliaika

ViestiKirjoittaja Louhos » 30 Elo 2011, 12:23

"Saanko mä pelata?" Tää ruikutus on alkanut kuulumaan ihan liian usein.

Miten te muut olette ratkaisseet tietokoneella/ pelikoneella pelaamisen? Onko pelikoneet ja tietokone valvottuja vai saako lapsi pelata niillä halutessaan? Onko peliaika rajattu viikkotasolle, päivätasolle? Millaisia aikoja perheissänne on?

*tietäis sit vähän, onko ihan tiukkis vai kelpotasolla omien sääntöjensä kanssa*
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Peliaika

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 31 Elo 2011, 08:57

Meillä on pelipäivät; keskiviikkoisin, lauantaisin ja sunnuntaisin saa pelata wiillä. Peliaika riippuu monesta tekijästä mutta viime aikoina kovin on lyhyeksi jäänyt poikien pelaussessiot koska alkavat tappelemaan niin siihen päättyy pelaaminen aina :mrgreen: Sitten jos pelit sujuu ilman tappelua ja vaikka ulkona sataa kaatamalla vettä tms niin saavat pelata jopa tunnin, puolitoistakin yhtä soittoa.

Isoveikka saa lisäksi pelata tietokoneella yhtenä päivänä viikossa. Tai saa siis myös noina wii-pelipäivinä pelata tietokoneella. Pelaa "runesia" ja sitten niitä 1001-pelejä.
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Pupuliini » 31 Elo 2011, 10:40

Meillä pelata saa vain viikonloppuisin (pe,la,su). Tunnin saavat pelata korkeintaan kerrallaan. Tavallaan peliaika ansaitaan, huone pidetään siistinä ja sovitut hommat tehdään. Sadepäivinä saattavat saada extra peliaikoja. Tuohon peliaikaan sisältyy myös tietokoneella olo eli lasten on tehtävä valinta miten tuntinsa käyttää. Koulujutut on sitten erikseen, silloin pääsevät nettiin tarvittaessa. Tarkat pelipäivät tulivat siitä syystä, että jankuttivat aikaisemmin joka päivä saako pelata.
Poika -01 ja Tyttö -03
Pupuliini

ViestiKirjoittaja maatiainen » 31 Elo 2011, 18:07

taidan olla näköjään aika niuho... B)
meillä on pelipäivä perjantaisin jolloin saa tunni pelata.

muttakomuttako...koitan niiiiin kovasti ohjata johonkin ihan muuhun kuin konsoli/tietokonepeleihin.
kotiäiti ja muruset 03/04,05/06 ja 05/11
maatiainen

ViestiKirjoittaja Nipsuliini » 05 Syys 2011, 12:43

Meillä ruutuaikaa korkeintaan tunti päivässä. Ke, la ja su saa pelata Wiitä. Kavereiden mielestä olen tosi "hullu" ja tiukkis, kun meidän pojalla tällaset rajat. Kiva huomata, etten ookaan ainoo :papupapu:.
Nipsuliini

ViestiKirjoittaja Nipsuliini » 05 Syys 2011, 12:44

Siis lasten kavereitten. Pieni lisäys äskeiseen... :hymy:
Nipsuliini

ViestiKirjoittaja Sani » 21 Syys 2011, 11:27

O-ou... :puna: Ja minä luulin olevani tiukkis kavereiden peliaiakoihin verrattuna! Meillä peliaikaa tunti päivässä, poikkeustilanteissa saattaa joskus saada pelata pidempäänkin. Mutta kiukutellessa/ tapellessa pelit loppuu siltä päivältä siihen.
Sani

ViestiKirjoittaja Haney » 28 Syys 2011, 20:23

Meillä ei vielä ole olemassa erityisiä pelipäiviä tai peliaikaa. Poika saa pelata tässä tietokoneella, jos en itse tarvitse konetta ja on läksyt ym. hommat tehty JA huomaa kysyä asiaa. On välillä pitkiäkin aikoja ettei pyydä päästä pelaamaan ja välillä on monta päivää peräkkäin kysymässä. Sen verran olen rajoittanut, että max. kerran päivässä pelataan (eli jos kysyy uudestaan, niin sanon että tänään olet jo pelannut, ei enää). Ajan päätän sen mukaan mitä siinä on ohjelmassa tulossa. Jos esim. ruoka on puolen tunnin päästä, saa pelata ruokaan asti, tms.

Vaikka sanon etukäteen että vielä saat pelata 5 minuuttia tai että ihan kohta on ruoka valmis - tuon kentän jälkeen lopetetaan, niin kiukku tulee silti kun se peli loppuu. Myös pelin aikana meillä kiukutaan ja huudetaankin, kun ei onnistu kaikki niinkuin haluaisi. Miten teillä sujuu pelin lopettaminen sovitun ajan jälkeen? Mä olen miettinyt munakellon ostamista, että siihen laittaisi tietyn ajan pirisemään, kun poitsu ei tajua kellosta vielä hölkäsen pöläystä :hymy: Sillon täytyisi siis sopia joku tietty max-aika minkä saa pelata joka kerralla. Mikähän aika olisi sopiva? Onko puoli tuntia liian vähän?
poika 11/04 ja tyttö 07/07
Haney

ViestiKirjoittaja Tallulah K. » 30 Syys 2011, 01:59

Mun käsittääkseni meidän lapset ei juuri tietokoneella pelaile tai ole netissä, paitsi koulutehtäviin liittyen. On niin paljon muutakin tekemistä :hymy:
When life becomes a play and I don't know the role I'm cast
It's all wrong, but I cannot escape before the
Curtain call

Rakkaimmat -97 ja -04
Tallulah K.
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Pikkusipuli » 02 Loka 2011, 15:41

meillä esikoululainen saa toistaiseks pelata vain lauantaisin ja samoin vajaa 4-vuotias. Katotaan sit ens vuonna uusiks et jos isompi sais jonkunmoisen peliajan korotuksen.

*muoks niin siis meil pelaaminen on sitä et istuvat silmät tomaatteina tietokoneella tai pleikan edessä. Jos olis wii niin saisivat varmasti pelata enemmän koska se ei ole pelkkää istumista.
Möykky 6/2005
Pulla 11/2007
Pätkis 11/2009
Sipuliina 4/2012
Pikkusipuli

ViestiKirjoittaja Melissa » 03 Loka 2011, 12:49

Meillä oli viime vuonna tarkat peliajat. Pelata sai keskiviikkoisin ja viikonloppuna. Juurikin sen vuoksi, ku lapset kyselivät päivittäin , että "saako tänään pelata jne". Nykyään olen ollut rennompi, ku lapset leikkivät niin mielellään ulkona, kamujensa kaa. Varmaan vähempi pelataan, ku viime vuonna, mutta en ole pitänyt niin tarkkaa kirjaa päivistä ja ajoista. Tällä hetkellä mua ärsyttää isomman koulukaverikyläilyt. Tuntuu, että kaverit ovat aina vailla pelaamista....vaikka ovat tulleet leikkimään. Synttäreilläkin haluttiin pelata pleikkaa. Harvemmin annan kavereiden pelata ja silloinkin tarkistan etukäteen heidän vanhemmiltaan,että onko lupa tänään pelata.
Isoin "vauva" 2004
Keskimmäinen "vauva" 2007
Pienin "vauva" 2010 (Erbin pareesi)
Melissa

ViestiKirjoittaja Louhos » 03 Loka 2011, 13:03

Melissa kirjoitti:Meillä oli viime vuonna tarkat peliajat. Pelata sai keskiviikkoisin ja viikonloppuna. Juurikin sen vuoksi, ku lapset kyselivät päivittäin , että "saako tänään pelata jne". Nykyään olen ollut rennompi, ku lapset leikkivät niin mielellään ulkona, kamujensa kaa. Varmaan vähempi pelataan, ku viime vuonna, mutta en ole pitänyt niin tarkkaa kirjaa päivistä ja ajoista. Tällä hetkellä mua ärsyttää isomman koulukaverikyläilyt. Tuntuu, että kaverit ovat aina vailla pelaamista....vaikka ovat tulleet leikkimään. Synttäreilläkin haluttiin pelata pleikkaa. Harvemmin annan kavereiden pelata ja silloinkin tarkistan etukäteen heidän vanhemmiltaan,että onko lupa tänään pelata.

Meillä on nyt pääsääntönä tuo keskiviikkoa ja jompana kumpana päivänä viikonlopulla. Joskus jää väliin, joskus sadepäivänä voin antaa pelata extraa. Max tunti kerrallaan.

Meilläkin nuo kaverit ovat ongelma. Monen kotona saa pelata aina, kun lapsi haluaa ja tuntuu, että meilläkin esikoinen raportoi aina, että pelattiin. Ja kun meillä on kamuja, on tuo pelinarina jossain vaiheessa aina ilmoilla. Yleensä en anna pelata. Ovat tulleet leikkimään ja leikkiminen on vielä ekaluokkalaiselle pääasia.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja suutari » 19 Loka 2011, 00:03

Meillä pelipäivät keskiviikkoisin ja lauantaisin. Tietävät tasan tarkkaan, että vinkumalla ei lisäaikaa saa, mutta silti jaksavat välillä kitisstä ja kinuta lisäaikaa. Varsinaista tuntimäärää ei pelipäivinä ole, vaan katsotaan tilanteen mukaan. Nuorempi (5v) pelaa yleensä n. ½ tuntia jolloin kyllästyy ja joko lähtee leikkimään pelissä olevien hahmojen mukaista leikkiä tai katsoo isoveikan peliä. Turhan tärkeitä tuntuu nuo pelit olevan jo noinkin pienille (5v. ja 7v.). Kaksinpelejä eivät enää saa pelata, kun tulee niin usein tappelu. Toinen on yleensä wiillä ja toinen tietokoneella.
suutari

ViestiKirjoittaja Hannele » 19 Loka 2011, 22:09

Meillä pojat saavat pelata viikonloppuisin ja tunnin kerrallaan. Tämä sama sääntö on toiminut jo pitkään eivätkä koskaan arkena mangu pelaamista. Joillain kavereilla saattavat pelata arki-iltanakin ja selvästi on kavereita, joilla on lepsummat säännöt pelaamisen suhteen. Esikoisen luokanopettaja otti pelaamisasian pyynnöstäni puheeksi luokan vanhempainillassa ja hän oli sitä mieltä, että mieluusti ei pelattaisi ollenkaan (paitsi oppimispelejä) ja jos tietsikkaa/ ninskaa tms. antaa pelata, niin selkeät rajat ja mahdollisimman vähän. Eikä missään tapauksessa joka päivä. Olen sitä mieltä, että joillain esikoisen kavereilla peliaika väheni tuon vanhempainillan jälkeen :wink:
Hannele

ViestiKirjoittaja Annuski » 20 Loka 2011, 17:05

Meillä löytyy wii (pölyyntyy melkeinpä käyttämättömänä....), dsi:t kahdella muksulla, kaksi tietokonetta ja meidän vanhempien iPhonet.
Meillä kakkosluokkalainen ei juurikaan viikolla pelaa mitään, joskus ruinaa että saa minun puhelimella pelata (harvoin kun yleensä kavereiden kanssa pihalla läksyjen teon päälle). Peliaika oli aiemmin 1h päivässä. Dsi on käyttämättömänä, joskus harvoin viikonloppuisin pelaa jotain lpts peliään.
Eskarilainen pelaa joskus viikonloppuna dsi:llään sen 1h per päivä, koneella ei juuri koskaan ja joskus meidän vanhempien puhelimella jotain helppoa lasten peliä (olemme siis ladanneet puhelimelle vain lapsien pelejä :grin: :puna: ).
4-v tyttö pelaa minun tai miehen puhelimella possupeliä (lue Angry birdsiä). Tietokoneella (ei kerhopäivinä) saattaa surffailla pikkukakkosen sivulla hetken (30min).
Kaaoksen kesyttäjä. Lapsia neljä sekä sydämessä aina mukana pieni enkeli <3
Annuski
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Ghibli » 28 Joulu 2011, 22:32

Meillä 7v ja 5v saavat pelata pelikoneella perjantaina ja lauantaina yhden tunnin kumpanakin päivänä. No joskus lipsutaan, esimerkiksi nyt jouluna saivat pelata ihan liikaa.
Ghiblin klaani: Princess Haru 9v, Totoro 6v & Pikku Ponyo 2v ja Pom Poko LA 1/14
Ghibli

ViestiKirjoittaja naattipaatti » 01 Maalis 2013, 23:15

Ei ole peliaikoja. Joskus pelaavat joka päivä, joskus menee viikkojakin, etteivät koske mihinkään koneeseen.
naattipaatti

Paluu Koululaiset ja teinit