Äänestätkö vaaleissa?

Juttua sieltä sun täältä, mistä vaan mitä mieleen juolahtaa eikä muihin paikkoihin sovi
Alueen säännöt
Ihan Pihalla on tajunnanvirtaa foorumin takahuoneessa. Tämä on paikka aiheille, jotka eivät muualle istu. Hassuttele, pohdi, keskustele ja jaa aivosolujesi kiemuraisimmat tuotokset. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Äänestätkö vaaleissa?

ViestiKirjoittaja Louhos » 17 Tammi 2012, 08:35

Äänestätkö vaaleissa yleensä/ nyt presidentin vaaleissa?

Onko ehdokkaan valitseminen vaikeaa? Mikä ratkaisee? Teot, puolue?

Jos et äänestä, miksi jätät väliin oikeutesi käyttämisen?

Onko sinulla vaalitapoja? Aina ennakkoon/ aina vaalipäivinä, vaalikahvit tms?
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Äänestätkö vaaleissa?

ViestiKirjoittaja Louhos » 17 Tammi 2012, 08:43

Aion äänestää nytkin ja olen aina äänestänyt. Koen velvollisuudeksi.

Minkään tietyn puolueen ihmisiä en aina äänestä, mutta usein ääneni on saanut vihreä - nainen - järkevä tyyppi (jotain meriittejä ko. hommaan) akselilta, mutta mikään näistä ei ole ehdoton. Oon äänestänyt SDP:läistä naista, kokoomusmiestä, vihreää naista jne. Enempi se tunne vaikuttaa, että toi vois olla hyväksi Suomelle/ kunnallemme ja ajaa minulle tärkeitä asioita.

Presidentinvaalit ovat mielestäni henkilövaalit eikä niissä puolue juurikaan paina.

Ja mulla ei ole mitään tapoja aiheeseen liittyen. Äänestän, kun sopiva hetki joko ennakkoon tai itse vaalipäivänä. Mitään vaalihurmiota en saavuta koskaan, mutta usein seuraan ääntenlaskentaa ja katson vaalivalvojaisia sivusilmällä.
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 17 Tammi 2012, 08:44

Kyllä äänestän. Se on mielestäni ei vain oikeus vaan myös velvollisuus. Jokaisella on se yksi ääni joten ihan turha sanoa että yksi ääni ei mitään ratkaise - mitä jos kaikki ajattelisivat niin.

Mulla on ollut pari periaatetta. Ensinnäkin naisena olen halunnut äänestää aina naista. Kerran olen äänestänyt miestä, silloin ihka ensimmäisissä eu-vaaleissa kun äänestin Olli Rehniä komissaariksi :wink: mutta muuten aina olen naiselle ääneni antanut. Toinen periaate on ollut että äänestään nuorta/nuorehkoa (naista). En mitään opiskelijaa tai muuta listan täytettä mutta sellaista lähellä omaa ikäluokkaa olevaa naista jolla on järkeviä ajatuksia. Kolmanneksi olen naiivisiti kenties ajatellut että Vihreän liiton ehdokasta äänestämällä maailma pelastuu. Joten mun ehdokas on kunnallis- ja eduskuntavaaleissa ollut alle keski-ikäinen Vihreä nainen.

En oikeastaan tiedä miksi mutta aina olen äänestänyt vaalipäivänä. Siinä ei ole mitään periaatetta, hyvin voisi ennakkoonkin käydä äänestämässä mutta jotenkin se on tullut aina sinne vaalipäivään jätettyä.

Nyt on kyllä vaikea päättää ketä äänestän. Ei oikein ole sellaista mun ehdokasta nyt ehdolla. Kaikissa tuntuu olevan jotain vikaa. Ainakin väärää puoluetta joudun äänestämään mutta toisaalta eipä presidentin vaaleissa sillä puolueella niin ole merkitystä, mun mielestä se Haavisto vaikuttaa niin nahjukselta että ei siitä pressaksi ole. Ja en kyllä voi kuvitella kumpaakaan noista naisehdokkaista presidenttinä. Väyrystä en ikinä voisi kuvitella äänestäväni, kuten en myös Soinia tai Arhinmäkeä. Kaikki vaalikoneet, joita olen tehnyt antaa mulle vastaukseksi Haavisto tai Soini mutta en mä niitä kyllä missään tapauksessa äänestä. Jäljelle jää siis Niinistö ja Lipponen. Hmpf. Vanhoja ukkoja molemmat. Hmpf.
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Louhos » 17 Tammi 2012, 08:46

Olipas meillä Rillamarillan kanssa samankaltaisia ajatuksia äänestettävästä ehdokkaasta ja muutenkin. :hymy:
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja leppäkerttu » 17 Tammi 2012, 20:48

Äänestän aina kun se vain on mahdollista. Vain kerran on jäänyt ääni käyttämättä kun vaalihuoneistoon olisi ollut useampi sata km matkaa eikä herunut vapaapäivää, tämä siis ulkomailla. Ja vaikka nytkin asun Suomen rajojen ulkopuolella niin ääni on käyty antamassa kaikissa mahdollisissa vaaleissa. EU-vaaleissa on jopa mahdollisuus äänestää synnyinmaan tai asuinmaan ehdokkaita, mutta se pitää ilmoittaa etukäteen. Olen aina äänestänyt EU-vaaleissa Suomen ehdokkaita.

Puoluekanta on ollut selvillä jo reilut 30 vuotta ja järjestelmällisesti äänestettävät vaaliin kuin vaaliin ovat löytyneet puolueen sisältä. Niin myös näissä vaaleissa. :love: Itse olen kerran ollut ehdokkaana kuntavaaleissa, puolueen listoilta tottakai.

Mitään vaalikommervenkkejä ei sen erityisemmin ole. Vaalivalvojaisissa on tultu oltua sekä muiden että omissa ja jännättyä tilanteen kehittymistä. Oman kampanjoinnin lisäksi olen ollut mukana kampanjoimassa sekä edellisissä että nyt käytävissä pressanvaaleissa.
Raha tulee rahan luokse...
Prinsessa 03/12
leppäkerttu

ViestiKirjoittaja LiRi » 18 Tammi 2012, 09:02

Kyllä, aion äänestää. Jos ei äänestä, on mielestäni turha valittaa, siitä mihin suuntaan tässä maassa poliittiset päätökset kallistuvat. Poliittiselta kannaltani olen varsin liikkuvainen -keskustan vasemmalla puolella kumminkin, yleensä. Alussa oli kieltämättä hiukan hankalaa päättää ketä äänestää, kun naisehdokkaat karsiutuivat ihan alkumetreillä. Toinen haluaa olla suomen evankelista.. Ihan kiva ,mutta ei istu oikein meikäläisen maailmankatsomukseen; toinen taas on mielestäni vähän turhan ärhäkkä presidentiksi, vaikka mielipiteissä ei muuten hirveästi huomauttamista olekaan.

Mutta nyt olen siis ehdokkaani valinnut ja kun olen hänen CV:hensä tutustunut, olen melko varma siitä, että hän on se paras vaihtoehto Suomen kaltaisen, pienen ja menestyksenälkäisen maan keulakuvaksi.
LiRi

ViestiKirjoittaja sartsukka » 19 Tammi 2012, 20:42

kyllä mä äänestän aina. Nyt menee vaalipäivään mutta joskus myös ennakkoon. Puolue ei ole aina kyseessä etenkään pressan vaaleissa. Kyllä se on se minkä kuvan oon saanut ihmisestä mikä ratkaisee kokonaiskuva. Sit vaan kuulen vaalien jälkeen kuka voitti yms.mennään nukkumaan jaksa sitä höpötystä kuunnella siihen aikaan yöstä.
Meidän perhe:äiti,isä,lapset 04,07,koira,lintu,2kissaa,enkeli lapsemme 03,05.
sartsukka

ViestiKirjoittaja Louhos » 22 Tammi 2012, 21:23

Mitä ajatuksia ensimmäisen kierroksen tuloksen selvittyä päässä liikkuu? Haavisto vai Niinistö?
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Louhos » 23 Tammi 2012, 14:35

Suora kopio päiväkirjastani:

"Vaalien tulokseen olen tyytyväinen. Haaviston kiristä olen vähän yllättynyt, mutta en kovin ja ei tuo ole lainkaan huono asia. Hän ajaa ja arvostaa arvoja, joita minäkin pidän tärkeänä. Niinistön arvot ovat kovemmat, mutta en näe häntä kivikasvona, jota ohjaa vain raha ja markkinavoimat. Näen hänessä nimenomaan johtajan. Näen myös Suomen yrityksenä, joka kaipaa johtajan ja puolestapuhujan maailman turuilla ja toreilla. Liian pehmeiden puhujia ei maailmalla vielä arvosteta. Haaviston meriittien en usko riittävän Suomen johtajaksi, mutta johonkin muuhun johtotehtävään kuin presidentiksi hän olisi varmasti kelpo ja paras mies. No joka tapauksessa kaksi parasta on jatkossa ja näen seuraavien kahden viikon olevan poikkeukselliset Suomen historiassa, jota nyt kirjoitetaan. "
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Koritsi » 23 Tammi 2012, 14:54

Äänestän aina ja yleensä vaalipäivänä. Joskus harvoin oon äänestänyt ennakkoon, kun oon ollu varma ehdokkaasta ja äänestypaikka on ollut "matkanvarrella".

Yhdyn ihan täysin tuohon Louhoksen kommenttiin toiselle kierrokselle päässeistä. Todella hyvin sanottu Louhos! :jep:
Neiti 2006, Poitsu 2008, Typsy 2010
Koritsi

ViestiKirjoittaja Louhos » 27 Tammi 2012, 22:18

Eiks toinen kierros aiheuta mitään värinöitä teissä kanssasisaret? :whistle:
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Koritsi » 28 Tammi 2012, 09:09

Ihan rehellisesti sanottuna mua ärsyttää nää vaalit. Musta tuntuu, että nyt äänestetään vaan suvaitsevaisuuden mukaan, eli jos et äänestä Haavistoa, niin olet homovastainen. Ja näinhän tämän ei pitäisi olla. Mun mielestä sillä seksuaalisella suuntautumisella ei pitäis olla mitään merkitystä. Ihmiset ei nyt oikein osaa ajatella, että mitä tässä äänestetään. Joo, olishan se kivaa ja edistyksellistä, jos olis homo presidentti, mutta onko se ainut asia, mitä me presidentiltä halutaan/vaaditaan? Voin rehellisesti sanoa, että itse meinasin alun alkujaan mennä vikaan juuri tuon syyn takia. Onneks kuitenkin tajusin, että eihän se homous ole mikään meriitti, eikä kyllä vähennäkään niitä meriittejä (taas tätä selittelyä, että jos et äänestä homoa, niin olet todella jäykkä).

Kyllä mä koen Niinistön kokemuksen paljon monipuolisempana ja parempana, kuin Haaviston. Mun mielestä Haavistossa ei ole sitä jämäkkyyttä, mitä presidentiltä vaaditaan tai ainakin itse vaadin. Eihän presidentillä valtaa enää paljoakaan ole, mutta kyllä hän jonkinlainen maan johtaja on, niin kuin Louhos tekstissään mainitsikin.
Koritsi

ViestiKirjoittaja Louhos » 28 Tammi 2012, 10:07

Hauskaa, kun Koritsi toi tuon asian esille. :papupapu: Mä olen NIIN samaa mieltä. Äänestin ekalla kerralla Niinistöä ja tosissani mietin Haaviston äänestämistä nyt, MUTTA mua on alkanut niin kovaa ottaa nupoliin joka puolelta tulevat kommentit siitä, että vain Haavistoa äänestävät ymmärtävät elämästä, ovat suvaitsevaisia. Koko suvaitsevaisuus on suurimman osan suussa ymmärretty ihan väärin. Musta suvaitsevaista on se, että ymmärtää ihmisten olevan erilaisia ja antaa heidän olla erilaisia. Moni ns. haavistolainen on sekoittanut arvot ja suvaitsevaisuuden. On Haaviston arvot pehmeämmät jne ja niissä on paljon hyvää, mutta ei niiden kannattaminen tee ihmisestä yhtään suvaitsevaisempaa.

Ja esim. homous ja seksuaalinen suuntautuminen ei ole musta minkäänlainen meriitti. Se on täysin yksityinen asiassa ja tällä hetkellä tuntuu, että on tosi huono juttu, kun Haavisto on tullut kaapista ulos. Keskustelu olis paljon monipuolisempaa ja keskittyisi enempi asiaan, kun hänen suuntautumistaan ei tarvitsi pohtia joka välissä. Tai ei sitä tarvii pohtia vaan automaattisesti Niinistön kannattajat ovat homovastaisia, vaikkei se liittyisi mitenkään asiaan.

Eli musta tää vouhotus on vienyt mua kauemmaksi ajatuksesta, että voisin äänestää Haavistoa.
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Koritsi » 28 Tammi 2012, 10:58

^ Amen! :papupapu:
Koritsi

ViestiKirjoittaja kiertolainen » 12 Helmi 2012, 13:34

Kyllä äänestän aina,lunastan sillä itselleni valitusoikeuden. Yleensä ratkaisee puolue, mutta nytkin esim. pressanvaalien toisella kierroksella piti valita kahdesta pahasta pienempi. :grin:
kiertolainen

Paluu Ihan pihalla