Säästätkö?

Juttua sieltä sun täältä, mistä vaan mitä mieleen juolahtaa eikä muihin paikkoihin sovi
Alueen säännöt
Ihan Pihalla on tajunnanvirtaa foorumin takahuoneessa. Tämä on paikka aiheille, jotka eivät muualle istu. Hassuttele, pohdi, keskustele ja jaa aivosolujesi kiemuraisimmat tuotokset. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Säästätkö?

ViestiKirjoittaja Louhos » 16 Tammi 2012, 21:47

Suomalaiset säästävät keskimäärin jotakin varten, mutta tarkkaa kohdetta ei ole. Onko sinulla?

Säästäkö rahastoon, sukan varteen tai modernimmin tilille tai laitatko osakkeisiin euroja? Onko sinulla eläkevakuutusta tai jotain muuta, jolla turvata vanhuus, kuten sijoituskämppä tms?

Oletko perinyt säästöintosi lapsuuden kodistasi vai omaa järkevyyttäsi aloittanut säästämään? Säästävätkö lapsesi, jos sinulla on jo lapsia? Tietävätkö he säästävänsä? Onko heidän säästöilleen kohdetta?
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Säästätkö?

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 17 Tammi 2012, 08:48

Eläkevakuutukseen menee pieni summa joka kuukausi ja säästövakuutuksiin, jotka lapset saavat sitten täysi-ikäisenä toinen pieni summa. Välillä yritän siirtää säästötilille rahaa mutta nyt ei oikein ole vielä talous tasapainossa muuton/uuden asuntolainan/hoitovapaan jäljiltä joten ei siellä taida montaa sataa tällä hetkellä olla.

Ei meillä kotona säästetty. Päin vastoin, elettiin yli varojen, äiti oli pankissa töissä ja sai helposti lainaa :roll:
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Louhos » 17 Tammi 2012, 08:52

Minä säästän. Minulla on eläkevakuutus ollut jo viitisen vuotta ja sinne hiljalleen panen euroja. Lisäksi nimissäni on rahasto, jonne menee kuukausittain suoraveloituksella tietty pieni summa. Tälle rahastolle ei ole mitään käyttötarkoitusta. Ovatpahan pois käytettävistä. Samanlaiset on lapsillakin, mutta niihin menee joka toinen kk tietty summa. Lapset eivät rahastoistaan tiedä ja ne on ajatuksella "aikuisikää ja opintoja varten". Olen sijoittanut aikanaan suoraan osakkeisiinkin pieniä summia, mutta en enää vuosiin. Ei tunnu mun jutulta enkä ehdi seurata tarpeeksi taloutta, jotta osaisin tehdä fiksuja päätöksiä ekä ole niin paljon ylimääräistä rahaa, jonka voisi huonolla hetkellä myös menettää. Nyt periaatteena varmuus kuin nopea vaurastuminen.

Sivutilillä pyrin pitämään euroja hätätilanteita varten eli jos paljon ylimääräisiä laskuja, auton korjausta/ hajoaa pesukone tms, jottei tarvitse ottaa mitään pikavippejä tai kalliita kulutusluottoja. Visalla voin maksaa, mutta pyrin maksamaan ne laskun tultua pois.

Kotona ei meille rahaa säästetty, mutta säästäväiseksi oppi väkisin, kun rahaa ei ollut annettavaksi ja jos jotain halusi oli pakko tehdä sen eteen töitä ja hiljalleen säästää. Edes ajokorttirahoja, saati autoa ei kotoa maksettu, kun ei vaan ollut rahaa.

Sijoitusasuntoja tai muuta ei ole. Lomaosakkeita on, mutta ei niillä nyt rikastu. Ja ok-talo on hiljalleen karttuvaa omaisuutta, mutta en ajattele sitä omaisuutena vaan parhaana paikkana maailmassa.
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja leppäkerttu » 17 Tammi 2012, 21:04

Säästän.

Säästäisin eläkkeeseen mutta kun asuinpaikka (maa) vaihtuu niin ei oikeen pysty. Tällä hetkellä lähinnä "sukanvarteen ja piirongin lootaan". Laps pitäis syntyä 10 vkon kuluttua niin hänkin on jo alkanut säästämään. :mrgreen: Pitää sitten avata ihan kunnolla tili kunhan mualimaan älyää tulla. Kuvittelisin että osa rahoista on "säästössä" osakesalkuissa, ainakin odotan sieltä päin tulosta. Osan voi sitten laittaa säästöön ja osan taas tuottamaan. Aikanaan kultaisella 80-luvulla mulla oli suuret säästöt korkeakorkosilla tileillä mutta ne on tullut hassattua nuoruuden huumassa ja kotia perustaessa. eli ei mitään säästämisen kohdetta varsinaisesti. Pahan päivän varalle.
Raha tulee rahan luokse...
Prinsessa 03/12
leppäkerttu

ViestiKirjoittaja sartsukka » 22 Tammi 2012, 13:20

säästäisin jos vaan olisi mistä säästää. Hyvä ku edes toimeen tulla(ei tulla sitäkään)
Meidän perhe:äiti,isä,lapset 04,07,koira,lintu,2kissaa,enkeli lapsemme 03,05.
sartsukka

ViestiKirjoittaja Sannie » 24 Tammi 2012, 21:14

Säästän omaehtoisesti säästötilille. Kotoa opittua säästäminen ei ole :roll: .

Säästösumma oli ennen isoa asuntolainaa suurempi, mutta nyt olen sitä hieman pudottanut. Säästökohdetta ei suoranaisesti ole, joten säästetty summa on enemmän sellainen "pahan päivän varalle" oleva summa. Pystymme säästämään tällä hetkellä hieman enemmän, sillä lapsia ei ole. Toivon, että jos jonain päivänä saamme lapsia, niin pystyisin vielä senkin jälkeen pistämään edes jonkin verran säästöön.
Sannie -82
Mies -78

Yritystä 01/10 alkaen
Tutkimuksiin 08/11 (myoma, endo?)
Hystero- & laparoskopia 12/11
1. IUI 04/12 (-)
2. IUI 05/12 (+)
LA: 14.2.2013

~poika syntyi 12.2.2013 (3335g ja 51cm)~
Sannie

ViestiKirjoittaja Carita » 04 Maalis 2012, 16:08

Säästämme; miehellä ja lapsilla on osakesalkut, mulla säästötili. Lisäksi lapsille menee pieni summa erilliselle tilille joka kuukausi ja se tulee olemaan ns. opiskelurahaa sitten aikanaan. Eläkevakuutuksen olen ajatellut ottaa kunhan palaan työelämään kunnolla.
Äiti ja isi '81
PAS-poika 01/08
PAS-tyttö 08/11

Kotimatkalla Hailuotoon -julkinen blogi
Carita

ViestiKirjoittaja Tallulah K. » 15 Maalis 2012, 22:22

Mä harrastan kohdesäästämistä. Siis aina silloin tällöin, kun tarvii jotain mihin menee enemmän rahaa (tai tehdään jotain mihin menee) :grin:
When life becomes a play and I don't know the role I'm cast
It's all wrong, but I cannot escape before the
Curtain call

Rakkaimmat -97 ja -04
Tallulah K.
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja aktiivi » 24 Maalis 2012, 15:34

Enpä paljoa säästä...
aktiivi

ViestiKirjoittaja Jita » 07 Tammi 2013, 00:42

Vähän sillon tällön.
Jita

ViestiKirjoittaja Louhos » 19 Huhti 2014, 14:31

Onko teillä arjessa tapoja säästää? Mulla on useitakin. Ostan alesta ja tarjouksesta paljon. Aina pankkikortilla maksaessa menee euro sivutilille. Laitan kaikki kirpparimyynnistä saadut rahat sivuun ja ne rahat käytetään matkustamiseen. Vuositasolla kertyy isot summat huomaamattomasti.
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja naattipaatti » 23 Kesä 2014, 14:07

Tavallinen duunari ei paljon säästä. Kaikki menee, mitä tulee. Kun käteen jää palkasta kummallakin 1500 euroa, se menee aika näppärästi pelkästään elämiseen. Joten lapset joutuu ihan itse kustantamaan oman elämänsä ja opintonsa, kun maailmalle lähtevät. Ruoat ja muut ostetaan jo nyt viimeisen päivän ruokaa ja kirppikseltä ostetaan vaatteet ja se ei ole edes säästämistä, vaan normaalielämää. Äiti jättää itselleen tarpeellisen talvitakin oston, koska lukiolainen tarvitsee seuraavalle kurssille uudet kirjat. Sellaista se elämä on nykysuomessa tavallisella duunarilla.
naattipaatti

Paluu Ihan pihalla