Säilötkö talven varalle?

Parhaat reseptit ja keittiön kätevimmät niksit.
Alueen säännöt
Jaa täällä parhaat vinkkisi ja löydä uusia inspiraatioita omaan keittiöösi. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Säilötkö talven varalle?

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 22 Elo 2011, 20:10

Keräätkö marjoja, teetkö hilloja tai mehuja? Löytyykö kasvimaata josta satoa riittää pitkälle talveen? Täyttyykö pakastin kesällä/syksyllä?

Mä pakastin noin 12 kg mansikoita, 10 kg mustikkaa (äiti keräsi ja puhdisti :puna: ), muistaakseni kuutisen litraa punaherukkaa ja samanverran karviaista. Niin ja pari litraa vattuja. Hilloa tein karviaisista ja mehua mustaherukoista, valkoisista viinimarjoista ja karviaisista.
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

Re: Säilötkö talven varalle?

ViestiKirjoittaja Louhos » 25 Elo 2011, 21:30

Kyllä. Mansikoita poimimme lähitilalta. En laskenut paljonko pakastin, mutta veikkaisin about 10 kg. Mustikoita täällä suunnalla ei tänä vuonna ollut, mutta isäni pelasti keräämällä kotiseudultani. Niitä on nyt pakastimessa vajaa 10 litraa ja lisää saan talven mittaan. Puolukoiden suhteen on yhtä huono tilanne kuin mustikoilla. Niitä toivoisin vielä saavani puuroja jne varten. Herukoita haluaisin vielä jonkun litran.

Mulla on jotenkin kamala kynnys ostaa kaupasta marjoja. :häh: Oon kai outo.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Koritsi » 26 Elo 2011, 08:48

Mua niin harmittaa, kun meillä ei ole kunnon pakastinta, eikä oikein keksitä paikkaa, mihin voitais sellanen hankkia. Tänä vuonna pakastettiin vain 20l mustikoita ja 10l mansikoita. Mä olisin halunnu vielä vadelmia ja puolukoita, mutta kun ei mahdu pakkaseen, jos halutaan vähänkään muuta pakastaa. Ja siis meillä ei ole siellä muuta kuin muutama kilo jauhelihaa ja pari pakastevihannespussia noiden marjojen lisäks.

Sieni ihmisiä ei olla ollenkaan, joten niitä ei tule kerättyä tai säilöttyä ollenkaan.
Neiti 2006, Poitsu 2008, Typsy 2010
Koritsi

ViestiKirjoittaja Elmiina » 27 Elo 2011, 12:06

Marjoja lähinnä. Tänä vuonna pakastin 25kg mansikkaa ja reilut 10 litraa mustikkaa. Vadelmia oli tosi huonosti, mutta puolukkaa pitäisi vielä käydä noukkimassa. Sienet menee melkein syöntiin samantien ja tänään pitäisi tehdä suolakurkkuja valmistumaan. Omenoista voi sitten vielä tehdä hilloa, kunhan sen aika koittaa.
Minä -76, mies -77 ja kaksi ikiliikkujaa vm. 2004 ja 2006
Elmiina

ViestiKirjoittaja bluevanilla » 27 Elo 2011, 15:55

Juu,pakkanen täyttyy luonnon antimista.Mansikkaa,mustikkaa,puolukkaa,vadelmia,lakkaa,herukoita ja sieniä.Ompa tullut pakastettua omenaakin lohkoina :hymy:
Kuva Prinsessat 8/04 & 3/06 ja prinssit 5/09 & 9/11 Kuva
bluevanilla

ViestiKirjoittaja sandra » 29 Elo 2011, 14:51

Mulla on nyt pakastettuna kanttarelleja, mustikoita, vadelmia, mansikoita ja vähän viinimarjoja.

Mehuja on mustikka, mansikka, vadelma, herukoita ja sitten sekamehua vatusta ja herukoista.
sandra

ViestiKirjoittaja naattipaatti » 31 Elo 2011, 14:00

Marjoja olen pakastanut kovasti talveksi
naattipaatti

ViestiKirjoittaja maatiainen » 31 Elo 2011, 18:02

mansikoita,mustikoita ja nyt puolukkaan pitäisi päästä...
kotiäiti ja muruset 03/04,05/06 ja 05/11
maatiainen

ViestiKirjoittaja Carita » 15 Syys 2011, 11:46

Jonkin verran: tänä kesänä mansikoita ostettiin peräti 15kg ja varmaan 10kg päätyi pakkaseenkin eri muodoissa. Lisäksi mustikoita on jonkin verran appiukon keräämänä ja puolukoitakin on tulossa. Eli pääasiassa marjoja on laitettu. Haaveilen, että joskus ehtisin itsekin keräämään paremmin ja olisi isompi arkkupakastin, jonne mahtuis isompia määriä...
Äiti ja isi '81
PAS-poika 01/08
PAS-tyttö 08/11

Kotimatkalla Hailuotoon -julkinen blogi
Carita

ViestiKirjoittaja Jennika » 15 Syys 2011, 12:15

Mansikkaa, vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa. Muutama rasia karviaisia tuli kerättyä myös, kun niitä tänä vuonna oli niin paljon.
Säilön lähinnä kokonaisina ja mansikkaa mössönä.
Jennika

ViestiKirjoittaja mamma74 » 18 Syys 2011, 20:31

Mansikoita, mustikoita ja vadelmia löytyy. Viinimarjoja ja puolukoita pikkaisen myös.
Tyttäret 04, 06 & 09
mamma74

ViestiKirjoittaja Arla » 18 Syys 2011, 21:55

Mustikkaa tuli pakastettua tänä vuonna 5 litraa (ostettuna). Viimevuotisia mansikoita on vielä pakkasessa, samoin kuin viinimarjoja, niin ei tuntunut fiksulta alkaa niitä taas ostamaan "turhaan".
Kun loppuvuodesta niitä ei vielä raaskinut käyttää kun aatteli ettei ne sit riitä koko vuodeksi ja niin ne sitten jäi... :lol:

Tänään tein paholaisenhilloa, yleensä oon aina jonkun hillon keitellyt mutta yleensä mansikasta tms.
Kuva Kuva Kuva
la 25.8.13
Arla
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja sade » 20 Syys 2011, 07:23

tykkäisin säilöä niiiiiin paljon enemmänkin mutta ei tarpeeksi pakastin tilaa. olen haaveillut pienestä pakastinarkusta mutta katsotaan nyt kun ei tilaa ihan mahdottomasti. mutta säilönyt olen: mansikoita ostin torilta laatikollisen. mustikoita kävin keräämässä + olen saanut anopin poimimia. Olen tehnyt hilloa mansikoista, vanhempieni omenoista ja oman pihan karviaisista. oman pihan punaviinimarjoista mehua. Punaviinimarjoja löytyy myöskin pakkasesta sellaisenaan. :jep:
sade

ViestiKirjoittaja Minzu » 24 Syys 2011, 20:41

Nyt kun on oma puutarha, niin piti hankkia myös kunnon arkkupakastin :grin:

Pakastettu on lähitilalta poimittuja mansikoita, mustikoita (pensas- ja ihan metsämustikkaa), pikkuisen vadelmiakin ehti jo keväällä istutetut pensaat tuottaa, karviaisia, raparperia, mustaherukkaa soseena ja punaherukkaa osa marjoina, suurin osa mehuna. Ja puolukoita. Lisäksi kellarissa on hillottuna mustikkaa, kirsikkaa, mansikkaa, raparperia ja puolukkaa - lisää hilloja tulee varmaan tehtyä talven mittaan pakastetuista marjoista sitten. Kasvimaalta pakastimeen saatiin tilliä ja persiljaa, retiisit ja salaatit syötiin kesän mittaan. Maa-artisokat on vielä maassa, mutta nehän onkin parhaimmillaan vasta ihan loppusyksystä tai vasta keväällä oltuaan talven maassa. Sienessä on myös käyty ja osa on liiennyt pakkaseenkin, vaikka enimmät on tullut kyllä syötyä. Suppilovahveroita olisi vielä toiveissa löytää, ne kyllä tulee varmaan sitten kuivattua, jos löytyy riittävästi.

Eli joo, säilötty on :lol:
Piparkakkutalon tarinoita

Lapsettomuutta since 2006..2xkm. Uudelleen tutkimuksiin 04/12, IVF 8/12-, PAS 10/12(+ --> tm)
Minzu

ViestiKirjoittaja kissankello » 25 Syys 2011, 09:32

Pakastettu mansikkaa, mustikkaa, punaisia ja mustia viinimarjoja, karviaisia, raparperia, suppilovahveroita, karpaloita. Pakastin on niin täynnä ettei pakkaseen meinaa mahtua ruokia ollenkaan. Jos olisi isompi pakkanen, säilöisin varmaan senkin ihan täyteen.
kissankello

ViestiKirjoittaja ellije » 02 Loka 2011, 21:39

Mansikkaa pakastettiin reilusti, ei oikein muita marjoja ollut aikaa hommata.
Ja sitten, chiliä säilöttiin pakastamalla, kuivaamalla ja vielä etikkamausteseokseen tölkkeihin suolakurkkujen ja valkosipulien kera :nami:
ellije

Paluu Ruoanlaitto ja leivonta