Minkä verran ruokalasku?

Parhaat reseptit ja keittiön kätevimmät niksit.
Alueen säännöt
Jaa täällä parhaat vinkkisi ja löydä uusia inspiraatioita omaan keittiöösi. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Minkä verran ruokalasku?

ViestiKirjoittaja Louhos » 11 Loka 2011, 14:32

Minkä verran on perheenne ruokalasku kuukaudessa? Seuraatteko tarkasti, noin suunnilleen vai ette ollenkaan ruokaan menevää summaa? Minkä kokoinen perhe teillä on? Onko lapset kotihoidossa vai hoidossa/ koulussa? Ulkona syömiset ja työpaikkaruokailut voi sisällyttää mukaan myös, mutta arvioi niidenkin osuutta kk-tasolla.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Minkä verran ruokalasku?

ViestiKirjoittaja Louhos » 11 Loka 2011, 21:11

Mä en seuraa tarkkaa summaa, mutta jonkunlainen noin arvio on mielessä. Toki voi vaihdella ainakin satasella kuukaudessa. Tyypillistä on ostaa kerran viikossa noin satasen ostokset ja viikon mittaan 25-40 eurolla lisää maitoa, hedelmiä jne. Jos kovin elää kaappeja ja pakastinta tyhjäksi, tulee sitten eteen ostokset, jolloin kauppaan menee liki 200 euroa. Mutta sanoisin, että meidän perheessä ruokaan menee noin 500 euroa. Joskus voi mennä 600 e, mutta ei koskaan 400 e tai alle. Ja ruoka on vain ruokaa, ei pesuaineita, vaippoja jne.

Meillä syödään ulkona ehkä kerran kuussa lasten kanssa luokkaa Rossossa ja se maksaa noin 50 e aiemman lisäksi. Mies syö satunnaisesti työpaikalla. Niihin menee kuussa ehkä 40-50 e lisää.

Perheessä on 2 aikuista, 7-, 5- ja 1-vuotiaat muksut. Vanhin on koulussa, 2 nuorempaa 10 päivää kuussa hoidossa. Lisäksi joka toinen viikonloppu on kolme isoa neitiä syömässä. Kaksi vanhinta syö aikuisen annokset.

Säästän tekemällä paljon ruokaa itse. Eineksiä käytetään vähän.
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Carita » 16 Loka 2011, 13:53

Mä just tuossa ystävälle ihmettelin, että mikä hiivatti siinä on, kun yhtäkkiä on kauppalaskut (tuo sis. kyllä sitten jo kaikki, ei vain ruokaa) on lähes tuplaantuneet. No, yhdessä sitten asiaa oikein mietimme, niin selvishän se syy: mä olen jäänyt töistä äitiyslomalle (töissä usein söin leipää tms. työpaikan piikkiin), esikoinen on jäänyt päiväkodista kotihoitoon (=poika syö kotona joka päivä ja kaikki ateriat) ja nyt viime viikkoina ruokalaskua on kasvattanut sekin, etten voi käyttää normaaleita maito- yms. tuotteita imetysdieetin takia.

Ruokalasku on tällä hetkellä -siis pelkkä ruoka- varmaan jotain 600-700e/kk. Ihan liikaa nelihenkiselle perheelle mun mielestäni ja aionkin nyt alkaa karsimaan turhia herkku- yms. menoja. Aika paljon säästää, kun vaan jaksaa vähän vertailla.
Äiti ja isi '81
PAS-poika 01/08
PAS-tyttö 08/11

Kotimatkalla Hailuotoon -julkinen blogi
Carita

ViestiKirjoittaja Annuski » 23 Marras 2011, 13:18

400-600e/kk riippuu kuinka paljon ostan kuukaudessa muutakin kuin ruokaa.
Meitä on kuusi henkilöä. Minä ja kolmonen syödään kotona lounas ja päivällinen. Kuopusta imetän ja melkein kaikki lihasoseet teen hälle itse. Mies, esikoinen ja kakkonen syövät lounaan töissä/koulussa. Usein mies ottaa töihin evääksi kotiruokaa.
Katson aika tarkasti mitä ostan kaupasta, suunnittelen kauppalistan valmiiksi. Tarkoitukseni olisi että sitä syödään terveellisesti ja monipuolisesti. Ostan myös tarjouksesta ruokaa, vaikka sitä ei listassa lukisikaan. Meillä on aina pakkasessa ainakin viikoksi ruokaa (leipää, lihaa, kanaa, kalapuikkoja, pinaattikeittoa, ranskalaisia, marjoja ja jne....) hätävarana. Ruokia en tee pakkaseen valmiiksi, koska en pidä itse ruoan mausta enää pakastuksen jälkeen. Meillä valmisruoat ei uppoa oikein kenellekkään, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Joitakin puolivalmiita ostan, helpottaakseni joskus itseäni. Leivon itse+lapsien kanssa ja leipääkin tulee tehtyä koneella. Suurin meno on mielestäni laktoosittomat tuotteet esikoisen ja itse takia.
Ulkona käydään syömässä 1-2 kertaa kuussa ja silloin mäkkärissä taikka raxissa, jos lapset saa päättää. Rahaa menee yhteensä n.60e aiemman arvioidun summan lisäksi. Mies syö välillä töissä ja sitä summaa on mahdoton arvioida, kun ei ole kiinteää työpaikkaruokalaa käytössä. Ehkä n.50e/kk?
Kaaoksen kesyttäjä. Lapsia neljä sekä sydämessä aina mukana pieni enkeli <3
Annuski
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Anskubansku » 14 Maalis 2012, 15:52

Meillä on ruokalasku nelihenkiselle perheelle n. 800 kk

Meillä on yksi gluteenitonta, maidotonta ja kaikkitonta ruokavaliota noudattava ja yksi maidotonta noudattava mitkä kasvattaa kuluja. Nuorempi lapsista on kotihoidossa ja isompi osan viikkoa kotona. Lisäksi mä ostan melko lailla hinnasta piittaamatta vihanneksia ja hedelmiä ympäri vuoden ja suosin luomua ja lisäaineettomia ruokia, lihoista ostan vaan maustamattomia ja vähärasvaista. Kalliiksi tulee, mutta halutaan satsata terveellisyyteen...
Anskubansku

ViestiKirjoittaja Louhos » 04 Loka 2012, 09:02

Nyt, kun olen äitiyslomalla kotona, vie kuusihenkinen perheemme sellaisen 600 euroa kuussa ruokaan. Ja koska nuorin on vauva, niin eihän se nyt paljon syö. :whistle: Ja tuo 600 euroakin on sellainen nipistetty lasku. Jos kaiken ostais, mitä haluais, olisi helposti 200-300 euroa enempi. Nyt säästän ostamalla kauppojen omia merkkejä, rainbow, pirkka ja seuraan tarkkaan, missä on edullisin kilohinta. Aina esim. isompi jauhelihapakkaus ei ole edullisin. Itse teen lähes kaiken ruoan alusta alkaen, leivon paljon (ei osteta siis valmiina kuin joskus keksejä) ja kaksi vanhinta lasta syö koulussa/ eskarissa lounaan.
Louhos
Admin
Admin

Paluu Ruoanlaitto ja leivonta