Onko teillä kompostoria?

Perheellisten seikkailut ekotekojen ja ympäristötietoisen kuluttamisen viidakossa.
Alueen säännöt
Alueen säännöt
Ekoperhe auttaa kun ekologinen omatunto kolkuttaa. Onko ekologinen elämäntyyli mahdollinen lapsiperheessä? Jaa vinkkisi ja lue muiden kokemuksia. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Onko teillä kompostoria?

ViestiKirjoittaja Louhos » 26 Elo 2011, 19:45

Olemme miettineet kompostorin hankintaa parisen vuotta. Kunnollisen hankintahinta on kallis ja olen miettinyt toimiiko se oikeasti. Minkä merkkisiä kompostoreja teillä on ja millaisia kokemuksia? Eihän jäädy talvella jne?
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Onko teillä kompostoria?

ViestiKirjoittaja Elmiina » 27 Elo 2011, 12:11

Meillä on biojätteelle Biolanin lämpökomposti. Se toimii ja ei toimi. Alkaa toimimaan keväällä, kun aurinko alkaa lämmittää ja lakkaa toimimasta kun iskee kunnon pakkaset. Kyllä sen saa herätettyä kuumalla vedellä talvellakin, mutta en oo niin innokas läträäjä, että viittisin ruveta siihen hommaan. Tosin kompostin sijainnilla voi olla merkitystä. Jos se olisi kunnon eristetyllä alustalla, niin se voisi toimiakin läpi vuoden, ainakin kohtuullisesti, mutta ihan noin avoimella paikalla, se on sellanen osavuosikompostori :mrgreen:
Minä -76, mies -77 ja kaksi ikiliikkujaa vm. 2004 ja 2006
Elmiina

ViestiKirjoittaja Hannele » 28 Elo 2011, 14:32

Meillä Biolanin pikakompostori. On nyt parina talvena kyllä jäätynyt, kun on ollut niin kovat pakkaset. Yleensä loppusyksystä on tyhjätty se mahd. tyhjäksi, jotta pitkin talveakin on voinut täyttää. Alkaa sitten toimia taas keväällä, kun pakkaskausi on ohi. Nyt tosiaan kaksi talvea on ollut jäätyneenä osittain (silti ollaan sinne viety talven ajan ruokajätteet, en vaan voisi niitä viedä sekajätteen joukkoon), mutta muutamana sitä edeltävänä talvena, kun oli leudompaa, toimi jollain tavoin läpi talven.

Keväällä on aina ihana ottaa sieltä höyryävää multaa kasvimaalle ja kukkapenkkeihin. Ihan mahtavaa!
Hannele

ViestiKirjoittaja sandra » 29 Elo 2011, 14:55

meillä on sellainen maapallon näköinen kompostori. on nyt keväällä hankittu ja on kyllä toiminut hyvin ja nopeasti. Talvella jäätymisestä en osaa sanoa, mutta kaupassa kyn niistä kyseltiin hankkiessa niin sanoivat että jos samanlaiset talvet jatkuu kun viime talvi niin luultavasti kaikkien kompostorien kanssa on se ongelma että saattaa jäätyä ja tarvita sitä jotain tököttiä sielä sitten.
sandra

ViestiKirjoittaja Noora » 29 Elo 2011, 19:34

Haaveilen kompostorista, en vielä omista. Puutarhajätteet (siis kaikki kasvimaan "ylijäämä") kompostoidaan ihan perusverkkokehikossa.
Minä ja mies -84
PAS-pojat 01/08 ja 07/10
Kolmas pakkaslapsi tulossa 11/12
Noora

ViestiKirjoittaja mimimii » 07 Syys 2011, 13:06

Meillä on kompostoria, joka eristeistä huolimatta jäätyy talvisin. Keväällä lisään kompostiherätettä ja toiminta alkaa uudelleen. Nyt haaveissa olisi toinen kompostori, johon jo osin kompostoituneen jätteen voisi laittaa hautumaan ennen varsinaista käyttöä. Ideoita? Kompostorina Globe.
mimimii

ViestiKirjoittaja maatiainen » 09 Syys 2011, 07:59

meillä tuo globe löytyy myös takapihalta.
mullaki se jäätyy talvella mutta vuoraan sen heti kunhan edes hiukan lunta tulee lumella ympäriinsä
niin ei jäätyä jätkähdä heti.keväällä se herää itsekseen kun lämmittelee esim.kuumilla vesipusseilla.

mulla on vielä talvisin kompostointi vaiheessa just kun se ei niin mainiosti toimi,en ole ehtinyt perehtyä
paremmin.
nyt pitäis mullat tyhjätä pensaille.

roskis meillä täyttyy huomattavasti hitaammin kompostorin myötä.
kotiäiti ja muruset 03/04,05/06 ja 05/11
maatiainen

ViestiKirjoittaja Louhos » 24 Syys 2011, 16:08

Kiitos kommenteista!

Mä oon eniten katsellut tuota Biolanin pikakompostoria. Helppous houkuttaa, mutta hinta (400-500 e) hirvittää. Ja mietityttää, jos ei talvella toimikaan. Ei kai auta kuin kokeilla.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja kummitus » 30 Loka 2011, 19:56

vanhempieni pihalla (maalla) on isän itse kasaama komposti, pellit ulkokuorena ja puukantta päällä, ihan hienosti näkyi mullaksi muuttuneen kun viimes sinne biojätteet vein.. :)
"We must be willing to let go of the life we have planned, so as to have the life that is waiting for us."
-Joseph Campbell-
kummitus

Paluu Ekoperhe