Pohjoismaiden suosituimmat lasten nimet

Ajankohtaiset perheaiheiset uutiset, keskusteluaiheet ja tapahtumat
Alueen säännöt
Ajankohtaista-palstalta löytyvät mediassa esillä olevat perheaiheiset uutiset, keskustelunaiheet sekä tietoa tapahtumista.

Jos bongaat hyvän uutisen tai mielenkiintoisen aiheen, postaa se tänne mutta muistathan lähteet ja tekijänoikeudet!

Alueella noudetetaan foorumin yleisiä käyttäytymissääntöjä. Kullakin käyttäjällä saa olla siis millainen mielipide tahansa aiheesta kuin aiheesta. Sopimattomat kommentit poistetaan.

Pohjoismaiden suosituimmat lasten nimet

ViestiKirjoittaja Louhos » 11 Joulu 2011, 22:38

Tässä ovat Pohjoismaiden suosituimmat lasten nimet - Kestosuosikkien rinnalle on tullut joukko persoonallisempia lasten nimiä.

Tiedot käyvät ilmi 16. marraskuuta 2011 julkaistusta Pohjoismaiden tilastollisesta vuosikirjasta (Nordisk Statistisk Årbog). (COLOURBOX.COM)

Suosituimmat lasten nimet Pohjoismaissa vuonna 2010 olivat:

Suomi: Elias ja Emma

Ruotsi: Oscar ja Maja

Norja: Lucas ja Emma

Tanska: William ja Isabella

Islanti: Aron ja Emilia

Grönlanti: Malik ja Ivaana

Ahvenanmaa: Leo ja Ella

Färsaaret: Jónas ja Anna

Lähde: iltalehti

Mitä ajatuksia lista herätti?
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Pohjoismaiden suosituimmat lasten nimet

ViestiKirjoittaja Koritsi » 12 Joulu 2011, 18:13

Mulle on yllätys, että pohjoismaissa nuo suosituimmat nimet on niin samanlaisia ja monissa maissa suosituimmat on varmasti meilläkin lähes top 10:ssä. Ainut on tuo Grönlanti, jonka nimet ovat mulle aika tuntemattomia ja Tanskan nimet taas viittaavat enemmän tuonne Brittien puolelle, kuin pohjoismaihin.

Itse henk. koht. en halua antaa lapselleni nimeä, joka löytyy suosituimpien listalta. Ikinähän ei toki voi tietää, että mikä se suosikki kunakin vuonna on, mutta meillä ekan ja tokan nimet ovat sen verran harvinaisia, etteivät löydy edes kalenterista. Suomalaisia kylläkin, mutta harvinaisempia. Kolmosen nimi pääsi kalenteriin juuri kolmosen syntymävuonna, joten sekään ei ihan hirveän yleinen ole, mutta yleisempi kuitenkin. Nimen piti olla isompien nimiin sopiva ja kun tulin kolmosen kans kotiin, niin esikoinen totesi, että "Vauva on X", joten se hänestä tuli. :heart:
Neiti 2006, Poitsu 2008, Typsy 2010
Koritsi

Re: Pohjoismaiden suosituimmat lasten nimet

ViestiKirjoittaja Louhos » 12 Joulu 2011, 21:14

Mä olin samasta asiasta yllättynyt kuin Koritsi. Että noinkin samanlaisia.

Meillä lasten nimet ei ole todellakaan valittu, että olisivat suosittuja, mutta poikien nimet yleensä top50-listoilta löytyy, neidin nimeä ei niinkään. Harvinaisemmat olis kivat, mutta ei liian harvinaiset. Varsinkin nimen ulkoasun kikkailusta en pidä. Mutta on monia syitä, miksi lapsi voi saada erikoisen kuuloisen nimen (esim. jos toinen vanhempi ulkomaalaista alkuperää tms), mutta tyyliin Ridge Hämäläinen, Tarzan Peltonen ei ole mun makuun.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Paluu Ajankohtaista