Joka lapsella oma huone?

Tyylit, niksit ja kaappien salatuimmat luurangot. Viherpeukaloiden vinkit ja puutarhapulmat.
Alueen säännöt
Sisustusvinkit, siivouspulmat, taloustyöahdistus, kotihaaveet, pihojen ja puutarhojen hoito ja muut kotiin ja asumiseen liittyvät keskusteluaiheet ovat tervetulleita tänne. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Joka lapsella oma huone?

ViestiKirjoittaja Louhos » 20 Elo 2011, 22:24

Mitä mieltä olette, pitääkö joka lapsella olla oma huone ? Vaiko ehdottomasti yhteinen ?
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

Re: Joka lapsella oma huone?

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 22 Elo 2011, 20:15

Pienemmillä lapsilla yhteinen huone on mielestäni parempi mutta viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi menee kouluun olisi kiva jos olisi oma huone ja sitä myöten oma rauha.

Meillä on lapsilla omat huoneet. Tai itse asiassa poikien huoneiden välinen seinä on aukaistu, jossain vaiheessa laitetaan se aukko takaisin umpeen kyllä. Nyt pojat tykkäävät kyllä tästä "semi-yhteisestä" huoneesta (edellisessä kodissa oli omat huoneet). Pikkusiskolla on oma huone.
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Sikuriina » 26 Elo 2011, 16:13

:wave:
Viimeksi muokannut Sikuriina päivämäärä 14 Syys 2011, 12:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Sikuriina

ViestiKirjoittaja kissankello » 26 Elo 2011, 16:55

Pienemmillä lapsilla yhteinen huone on hyvä. Viimeistään kouluikäisenä omat huoneet ovat tarpeen, varsinkin jos lapset ovat eri sukupuolta.
kissankello

ViestiKirjoittaja Louhos » 26 Elo 2011, 19:27

Meillä vajaan 2 vuoden ikäerolla olevat pojat jakoivat huoneet, kunnes esikoinen aloitti koulun. Aiemmin oli siis nukkumahuone ja vieressä leikkihuone ja toimi tosi hyvin. Näin tekisin uudelleenkin. Nyt tosiaan esikoinen aloitti koulun ja samalla remontoitiin huoneet. Pojat saivat omat huoneet ja myös vuoden ikäinen sisko muutti pois meidän huoneesta. Nukkuu nyt sit omassa huoneessa, mutta eipä siellä nyt paljon muuta tehdä vielä. Leikkii siellä, missä muutkin ovat.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja bluevanilla » 27 Elo 2011, 15:50

Meillä on nyt 3 lasta,7v ja 5v tytöt ja 2v poika.Neljäs tulossa.Tytöillä on yhteinen huone ja poika on omassa huoneessaan.Kun tämä neljäs syntyy niin tulevaisuudessa joutuu mennä pojan kanssa samaan huoneeseen.Meillä on neliöitä riittävästi,mutta huoneita ei :wink: Tosin jos me yhdistettäis ja jaettais nuo vierekkäin olevat 2 makuuhuonetta niin siitä saatais 3 huonetta kevyesti,ja eikä olisi mitään pieniä koppeja.Laajennus suunnitelmia on ja jotain tehtykin jo niiden eteen,mutta nyt mennään näillä että kaksi lasta jakaa yhteisen huoneen.
Itse olen joutunu jakamaan huoneen pikkuveljeni kanssa,ikäeroa meillä 4 vuotta.Ei se aina kivaakaan ollut,mutta ei häiritsevääkään.Tietty riippuuu minkä ikäisistä kysymys :hymy:
Kuva Prinsessat 8/04 & 3/06 ja prinssit 5/09 & 9/11 Kuva
bluevanilla

ViestiKirjoittaja wertyh » 27 Elo 2011, 16:16

Meidän neidillä on tällä hetkellä oma huone. Mutta sitten kun tämä tuleva lapsonen on n. vuoden ikänen niin siirtyy meidän neidin kanssa samaan huoneeseen ellei sitten sitä ennen olla hommattu neliötä :mrgreen: mutta truskinpa väin kyllä tämä kolmio menee 4:lle ihmiselle :wink:
Äippä sekä Esikoinen 02/10 ja Kuopus 11/11 + Kissamme Milli -09

Kuva

Kuva
wertyh

ViestiKirjoittaja Hannele » 28 Elo 2011, 19:33

Meillä lapsilla omat huoneet. Olivat yhteisessä huoneessa siihen saakka, kunnes esikoinen aloitti koulun. Eskarivuoden keväällä laitettiin esikoiselle "pikkukoululaisen" huone, johon hankittiin koulupöytä yms. isomman lapsen tavaraa. Hänellä olisi ollut mahdollisuus nukkua vielä veljen kanssa kerrossängyssä, mutta on alusta alkaen halunnut nukkua omassa huoneessaan (joka on alakerrassa meidän muiden nukkuessa yläkerrassa).

Ja eniten meillä leikitään kaikkialla muualla paitsi lastenhuoneissa. Olohuone ja takkahuone ovat parhaimmat leikkipaikat....
Hannele

ViestiKirjoittaja Elmiina » 30 Elo 2011, 13:52

Pojilla on yhteinen makuuhuone ja yhteinen leikkihuone. Ikäeroa on kaksi vuotta ja toistaiseksi on toiminut ihan hyvin vaikka esikoinen aloittikin koulun. Katsotaan sitten jossain vaiheessa, jos vaikka haluaisivat kokonaan omat huoneet.
Minä -76, mies -77 ja kaksi ikiliikkujaa vm. 2004 ja 2006
Elmiina

ViestiKirjoittaja Arla » 02 Syys 2011, 18:01

Vielä on isommilla yhteinen huone, pienin on meidän makkarissa mutta siirtynee vuoden vaihteessa veljien kanssa samaan (tosin silloin varmaankin vaihdetaan huoneita koska meidän makkari on paljon isompi).

Itse olen nuorena jakanut huoneen 3v nuoremman veljeni ja 10 v nuoremman siskoni kanssa ja oi sitä onnea kun olin 15 v ja muutettiin uuteen kotiin jossa sain oman huoneen! :jippii: -Joten toivoisin että varsinkin sitten isompana olisi mahdollisuus tarjota lapsille omat huoneet, pienenä ei vielä tarvitse, eihän nuo osaisi nukkuakaan yksin.. :silitys:
Kuva Kuva Kuva
la 25.8.13
Arla
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Pupuliini » 05 Syys 2011, 09:10

Meillä on lapsilla yhteinen huone. Eniten lapsia ehkä häiritsee se, että joutuvat nukkumaan kerrossängyssä. Haluaisivat sängyt erilleen, mutta ne eivät mahdu. Omakotitalo on hakusessa, että todennäköisesti muutaman vuoden sisään saavat omat huoneet.
Poika -01 ja Tyttö -03
Pupuliini

ViestiKirjoittaja dumbo » 06 Syys 2011, 13:44

Molemmilla lapsilla on oma huone ja mielestäni tarvitsevat omat huoneet, kun ovat niin eri ikäisiä. Koululainen haluaa lukea ennen nukkumaanmenoa ja pienempi ei malta nukkua, jos toinen lukee samassa huoneessa. Hereillä ollessaan oleskelevat kyllä enimmäkseen muualla kuin huoneissaan, mutta saapahan lelut ja muut tavarat paremmin järjestykseen omiin huoneisiin.
dumbo

ViestiKirjoittaja mimimii » 07 Syys 2011, 13:31

Kahdelle lapselle on helppo järjestää omat huoneet, mutta mielestäni lapsilla voi hyvin olla yhteinenkin huone. Yhteinen huone voi antaa lapsille turvaa toisistaan jne.
mimimii

ViestiKirjoittaja Carita » 16 Syys 2011, 12:11

Meillä on tällä hetkellä vain yksi ns. lastenhuone (jonka esikoinen tosin valloittaa vielä yksin), koska asumme kerrostalokolmiossa. Talonrakennusprojekti kuitenkin alkaa noin 1,5v päästä ja silloin on tarkoitus rakentaa talo kahden lapsen mukaan (lapsiluku nyt siis täynnä) eli sinne tulee molemmille omat huoneet. Tulisi muutenkin, koska tarkoitus on rakentaa ns. loppuelämän koti, mutta toki myös siksi, että lapset ovat eri sukupuolta ja isompina taatusti kaipaavat omaa tilaa.
Äiti ja isi '81
PAS-poika 01/08
PAS-tyttö 08/11

Kotimatkalla Hailuotoon -julkinen blogi
Carita

ViestiKirjoittaja Novella » 16 Syys 2011, 15:04

Lapsilla on tällä hetkellä yhteinen huone, mutta tulevaisuuden kodissa tarkoitus olisi, että jokaisella lapsella olisi oma huone.

Itse olen lapsen ja nuorena jakanut huoneen siskojeni kanssa ja kyllä sekin ihan toimiva ratkaisu oli.
Novella -81, Mies -79, Poika -07 & Tyttö -09
Novella

ViestiKirjoittaja Cherry » 21 Syys 2011, 09:26

Meillä tulee olemaan lapsille omat huoneet. Tällä hetkellä 5 kk nukkuu vielä meidän kanssa tietenkin.
Esikoinen 8/2004, Kuopus 4/2011
Cherry

ViestiKirjoittaja leijonaemo » 21 Syys 2011, 11:25

Pojalla on ikioma huone, tuleva vauveli majailee ensi alkuun samassa huoneessa missä äiskä ja iskäkin. Tyttöä varten meillä ei omaa huonetta ole kun neiti käy meilläkin todella harvoin... :roll:
mun rakkaat muruset:
Kuva Kuva Kuva
leijonaemo

ViestiKirjoittaja Haney » 28 Syys 2011, 11:21

Ennen asuimme 2h+k, jossa lapsilla oli yhteinen huone ja minun sänkyni oli olohuoneessa. Nyt asutaan kolmiossa, johon muutimme helmikuussa 2011. Lapsilla on leikkihuone, unihuone ja minun sänkyni edelleen olohuoneessa :hymy: Olen ollut tyytyväinen tähän, että minulla ei ole omaa makuuhuonetta.

Nyt kun poika meni kouluun olen huomannut, että kaipaa selvästi omaa leikkirauhaa, vaikka läksyt kylläkin tekee keittiön pöydän ääressä. Joten suunnitelmissa on laittaa lapsille omat huoneet. Mietin vaan että kummalle lapselle laitan tuon pienemmän huoneen (2m x 2,4m) ja kummalle isomman (3,1m x 2,1m)? Molemmilla on jatkettavat sängyt, samankokoisina tällä hetkellä, kun poikakin on niin lyhyt :hymy: Poika leikkisi pääasiassa legoilla, joten ne tulisi laittaa pojan huoneeseen. Tytölle taas vauvanuket, astiat ja leikkiuuni sekä eläimet, jotka on sille mieleisimpiä. No onneksi niitä voi sitten muuttaa, jos huomaa että tämähän olikin ihan väärä päätös :hymy:
poika 11/04 ja tyttö 07/07
Haney

Seuraava

Paluu Koti ja asuminen