Puhtaassa pyykissä tunkkainen haju?

Tyylit, niksit ja kaappien salatuimmat luurangot. Viherpeukaloiden vinkit ja puutarhapulmat.
Alueen säännöt
Sisustusvinkit, siivouspulmat, taloustyöahdistus, kotihaaveet, pihojen ja puutarhojen hoito ja muut kotiin ja asumiseen liittyvät keskusteluaiheet ovat tervetulleita tänne. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Puhtaassa pyykissä tunkkainen haju?

ViestiKirjoittaja Koritsi » 30 Elo 2011, 09:50

Onko mitään niksejä, millä sais tuon tunkkaisen hajun pois pyykistä?

Meillä pestään pyykkiä joka päivä, eli pyykit ei loju likapyykkikorissa kovinkaan pitkään. Myöskään pyykit eivät roiku pyykkitelineellä pitkään. Osassa vaatteita on heti sellainen tunkkainen haju, kun otan ne telineestä. Jossain vaiheessa luulin, että vaatteet on kastunu, kun on käyty suihkussa, mutta ei, haju on vaikkei suihkussa olisi edes käyty. Onko vaatteet vain jo liian vanhoja ja haju ei lähde niistä millään enää pois? Pyykinpesuaineena meillä on Omo Sensitive ja huuhteluaineena joku Sensitive Comfort, jossa on kyllä hieman tuoksua. Pyykinpesuaineita en mielellään lähtis vaihtamaan, kun meillä on talossa kolme atoopikkoa, joista yksi on aika paha.
Neiti 2006, Poitsu 2008, Typsy 2010
Koritsi

Re: Puhtaassa pyykissä tunkkainen haju?

ViestiKirjoittaja Louhos » 30 Elo 2011, 10:04

Pesetkö koneen kuinka usein? Usein kone on tunkkainen. Mä kokeilisin koneen pesua. Ja toisaalta 40 astetta ei välttämättä poista kunnon likaa eli esim. hienhajua hyvin. On ekologisempaa pestä 40 asteessa, mutta puhtaampaa tulee 60 asteessa, jos kuidut sen kestää.

Miten kauan pyykit roikkuu narulla? Riittävä ilmanvaihto pyykin kuivatuksen aikana on tärkeää. Syksyisin ongelmaa voi väliaikaisesti esiintyä, kun ulkoilmakin on kosteampaa, mutta kyllä isokin pyykkimäärä pitäisi vuorokauden sisään kuivua rutikuivaksi.

Mä vaihdoin pyykinpesuaineen Allegroon. Ei haise miltään. Tosi hyvä aine. Ja huuhteluaineen käytön oon lopettanut kokonaan. Sitä ei tarvii mihinkään, on mun kokemus.
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 30 Elo 2011, 14:06

Minä lähtisin siitä että pyörittäisin koneen tyhjänä 90 asteessa tai putsaisin sitruunahapolla.
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Nana » 30 Elo 2011, 19:41

Meillä aikuisten 40 asteessa pesty pyykki haisee välillä tunkkaiselle. Auttaa, kun putsaa kaikki pesukoneen tiivisteet hyvin (meillä ainakin jää ajan kuluessa mönjää luukun ympärillä olevien muovitiivisteiden sisään) ja yrittää kuivattaa mahdollisimman nopeasti ja ilmavasti, esim. paidat 2 pyykkinarun yli, jotta eivät kuivu kaksinkerroin. Silti joidenkin vaatteiden kanssa on ongelmia, esim. mammafarkkuja en uskalla laittaa 60 asteeseenkaan...
minä -83 Kuva mieheni & neidit -06 & -12
Nana

ViestiKirjoittaja Koritsi » 31 Elo 2011, 10:18

Kiitos vinkeistä!

Meillä pestään oikeastaan joka päivä pyykkiä, parhaina päivinä parikin koneellista. Pyykki kuivuu siis vuorokaudessa, että saadaan uudet pyykit telineelle. Pyykit kuivuvat kylppärissä, mutta ovi on auki muualle asuntoon oikeastaan koko ajan. Kesällä kuivatin pyykkiä partsilla, eikä se ainakaan aina poistanut tuota hajua.

Jännä juttu on se, että tuo haju on tosiaankin vain aikuisten vaatteissa. Haju ei ole niinkään hienhaju, vaan just sellanen kostean haju, mikä tulee esim. kosteaan pyyhkeeseen nopeasti, jos sitä ei laita kunnolla kuivumaan.

Pitää nyt eka kokeilla tuota koneen pesua kuumalla. Saako tuota koneeseen sopivaa sitruunahappoa ihan kaupan pesuaineosastolta? Pitää varmaan myös pestä vaatteet, jotka kestävät sen 60 asteen pesun, niin siinä kertaalleen. Se vaan kyllä sitten lisää meidän pyykinpesu määriä, kun pitää pienempiä koneellisia pestä. No, mutta kokeillaan tuota ennen kuin heitetään iso osa vaatteista (erityisesti miehen t-paitoja) roskiin.
Neiti 2006, Poitsu 2008, Typsy 2010
Koritsi

ViestiKirjoittaja Juliet » 31 Elo 2011, 22:08

Sitruunahappoa saa ainakin apteekista ja kaupan päälle yleensä kirjalliset puhdistusohjeet :jep:
"Life is what happens while you're busy making your excuses."
-Simple Plan
Juliet

ViestiKirjoittaja Arla » 02 Syys 2011, 15:48

Mä oon meillä huomannut että liian täydet koneelliset alkaa haista helposti.

Sitruunahapolla (apteekista saa eikä maksa montaa euroa) tulee pestyä pesukone ehkä kerran kuussa-parissa, ja tosiaan luukut ja tiivisteet ja nukkasihdit sun muut puhdistettua kans.
Kuva Kuva Kuva
la 25.8.13
Arla
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Meea » 02 Syys 2011, 22:11

Olen tuskaillut aikoinaan saman ongelman kanssa. Hyviä vastauksia tänne olikin jo tullut. Meillä hajut hävisivät, kun aloimme kuivattaa pyykit taloyhtiön kuivaushuoneessa, jossa puhallin kuivattaa koneellisen pyykkiä parissa tunnissa. Meillä siis noi tunkkaiset hajut liittyvät selvästi siihen, jos kuivatetaan pyykit sisällä asunnossa, täyteen ahdetussa kuivaustelineessä.
Vuosien odotus palkittiin vihdoin ja viimein...
Pieni rakas tytär 07/2012 :heart:
Meea

ViestiKirjoittaja naattipaatti » 30 Marras 2013, 01:01

Etikkahan on näitä vanhanajan vinkkejä. Lorautan joskus etikkaa huuhteluveteen ja se puhdistaa konetta ja pyykkiä
naattipaatti

Paluu Koti ja asuminen