Lelujen siivoaminen

6v. ja sitä isommat lapset
Alueen säännöt
Koululaiset ja teinit on paikka, jossa pohtia ja jakaa koulu- ja teini-ikäisten elämän kiemuroita. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Lelujen siivoaminen

ViestiKirjoittaja Haney » 28 Syys 2011, 11:33

Huooooh. Mitä ihmettä teen 6v pojan kanssa? Leikkii mielellään legoilla joka päivä ja koko ajan. Olen sanonut, että legoja ei saa levittää koko leikkihuoneen lattialle, monestakin syystä. Siellä pitäisi myös pikkusiskon pystyä leikkimään. Ja minun päästä vaatekaapille ja tuuletusikkunalle. Ja imurointi ei onnistu tietenkään, kun lattia lainehtii pikkuisia legoja. Mutta silti ne ovat ympäriinsä huoneessa. Ja on se mulle vähän periaate-kysymyskin, että eihän leluja levitetä ympäriinsä ja jätetä sitten siivoamatta!

Kokeilin antaa luvan, että ne saa levittää automatolle, joka on noin 1,2m x 1,2m - ne olisi silloin ehkä helpompi siivotakkin. Mutta se muistetaan hetki ja kohta niitä löytyy vaatekaappien edestä ja ikkunan edestä ja IHAN joka paikasta. Ja olen laittanut legot jäähylle mooonta kertaa ja ne on siellä jäähyllä 1-2vkoa. Ei auta. Muistaa max pari päivää jäähyn jälkeen, että legot pysyy pienellä alueella, sitten ne on taas levällään. Ja entäs kun legot pitäisi kerätä pois? Itku ja kiukuttelu ja huuto ja vitkastelu, jopa monta tuntia! Normaalisti on niin sopuisa ja kiltti poika, mutta tämä yksi asia! Auttakaa, mitä mä tekisin?
poika 11/04 ja tyttö 07/07
Haney

Re: Lelujen siivoaminen

ViestiKirjoittaja Ria » 28 Syys 2011, 17:07

En tiedä toimiiko teillä, mutta meillä legolaatikon sisällä on lakanakankaasta ommeltu "viltti", olisiko n. 1,5*1,5m (ohutta kangasta, eli ei vie laatikossakaan limääräistä tilaa juurikaan) Kun legot otetaan esiin, levitetään lakana legoineen päivineen lattialle. Leikkiessä/rakenneltaessa irrallaan olevat legot mahtuvat pyörimään hyvin kankaan päällä, ja kun on aika siivota, suurinosa legoista on edelleen viltin päällä, ja ne mitkä eivät ole pitää toki viltin päälle saada tavalla tai toisella. Viltistä saa helposti kulmista kiinni, ja nostettua koko satsin kerralla takaisin laatikkoon (tätä nostohommaa eivät lapset meillä tee, koska muuten on satsi legoja lattialla ja sitten menee hermo kaikilla... :sad: ). Mä olen kokenut hyväksi: ei tarvitse kerätä erikseen jokaista palikkaa laatikkoon, mutta silti saa pengata tarvittavia osia koko legomäärästä...
Ria

ViestiKirjoittaja Haney » 28 Syys 2011, 18:22

Kiitos Ria! Olen joskus nähnyt tuollaisen jutun päiväkodissa töissä ollessani, mutta en ole tajunnut että juuri se olisi hyvä ratkaisu meidän ongelmaan! Täytyy jonkun muun näköjään erikseen se kertoa :lol:
Niin iso vastaansanominen ja tappelu tuli tänään pojan kanssa asiasta, että legot lensivät taas jäähylle, mutta kun ne tulevat takaisin, niin aion kokeilla tuota ideaa!

Vaikka mun ongelmaan tuli näinkin pian mahdollinen ratkaisu, niin tässä ketjussahan voisi jatkaa muutenkin keskustelua kouluikäisten lasten huoneen siivoamisesta. Miten se sujuu, kuinka usein siivotaan, onko jokaisella lelulla omat paikkansa, jne jne? :hymy:
Haney

ViestiKirjoittaja Pikkusipuli » 02 Loka 2011, 15:47

Meillä legot on tolla yhdellä pöydällä johon on rakennettu matalaq laidallillinen alusta ja siinä ovat yleensä aina levällään. Sieltä niitä pomppii kyl lattiallekin mut on aika helppo sit siivota ne muutamat lattialle pomppineet.

Mä luulen et meillä sujuis isommilla aika hyvion huoneen siistinä pitäminen jo mut tuo nuorimmainen tuholainen harrastaa tavaroiden viskomista jokapuolelle niin yleensä homma menee niin et mä kerään hänen jälkensä ja sit isommat keräilee omiaan.
Möykky 6/2005
Pulla 11/2007
Pätkis 11/2009
Sipuliina 4/2012
Pikkusipuli

ViestiKirjoittaja Rillamarilla » 03 Loka 2011, 07:59

Meillä myös legot aiheuttavat (äidille) harmaita hiuksia. Olen antanut pojille lakanan juuri tuota tarkoitusta varten että se pitää levittää lattialle ennenkuin ne kymmenen miljoonaa legoa kaadetaan siihen mutta ei, kun ei me taaskaan muistettu :pauka: sitten ne legot ovat päiväkausia pitkin poikin enkä mä voi edes mennä sinne huoneeseen kun alkaa ottaa niin paljon päähän. Legot on sitten aina muutamia viikkoja jäähyllä (kuten nytkin) mutta ei ne silti opi. Huoh.

Isoveikka pitää muuten huoneensa ihan ok järjestyksessä, kirjat on paikoillaan ja lelulaatikot myös. Kirjoituspöydällä nyt ei voi mitään läksyjä tehdä kun siinä on kaikki hienoimmat legorakennelmat joita ei voi hyllyn päälle kuulemma nostaa kun eivät näy sieltä tarpeeksi hyvin :P Pikkuveikka sen sijaan on ihan toivoton tapaus, kaikki tavarat on huiskin haiskin ja siivoaminen kestää tuntikausia ellei istu vieressä ja vahdi että siivoaa kanssa, unohtuu leikkimään jokaisella ylös noukkimallaan tavaralla jne. Pikkusisko on vielä siinä vaiheessa että on tosi kivaa yhdessä nostella lelut takaisin laatikkoon.
isoveikka 10/01, pikkuveikka 04/05 ja pikkusisko 06/10
Rillamarilla
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Ria » 03 Loka 2011, 22:38

Rillamarilla: Meillä tuo lakana on juui tuosta syystä siellä laatikossa legojen kanssa/"laatikon suojana" - jotta saa legot (helposti ja kaikki) laatikosta, pitää nostaa myös lakana, jolloin ne pääasiallisesti jäävät sen lakanan päälle pyörimään :jep:
Ria

ViestiKirjoittaja Haney » 13 Marras 2011, 20:34

Nyt on ollut legot taas käytössä parisen viikkoa ja lakanat molemmissa legolaatikoissa legojen alla. Toimii äärettömän hyvin! Vaikka niitä legoja on niin paljon, että lattia täyttyy melkein kokonaan kun molemmat kankaat levitetään lattialle, niin siivoaminen on extrasuperhelppoa ja nopeaa! Ei enää monen tunnin (eikä edes kovin monen minuutin!!!) tappeluita iltaisin :hymy:

Ihanaa Ria, kiitos kun muistutit mua tästä ideasta ja säästit pojan kauhealta jokailtaiselta urakalta tai mut hermoromahdukselta! :heart:
Haney

ViestiKirjoittaja kiertolainen » 12 Helmi 2012, 13:26

Meillä pitää joka ilta oma huone siivota, mutta tuskaa se tuottaa. Yleensä nurkat ja kaappien aluset on roinaa täynnä eli siivoavat tyyliin "keskilattia puhtaaksi". Ja siivoaminen kestää ja kestää, ku aina unohtuvat jotain leikkiin, lukemaan tms.
kiertolainen

Paluu Koululaiset ja teinit