Lapsettomuuden syyt

Tietoa ja tukea silloin, kun uuden perheenjäsenen saapuminen viivästyy.
Alueen säännöt
Lapsettomuuspalsta on vertaistueksi, lohduksi sekä tiedonlähteeksi silloin, kun vauvan tulo viivästyy syystä tai toisesta. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit postetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Lapsettomuuden syyt

ViestiKirjoittaja Sannie » 26 Elo 2011, 17:44

Ilmeisesti minutkin voi nyt sitten virallisesti luokitella lapsettomaksi...

Tämä oli kova paikka minulle ja avomiehelleni. En ole vielä täysin sisäistänyt kaikkea. Toiveita, haaveita ja yritystä takana 1,5 vuotta ja kovien kipujen sekä ikävien vuotohäiriöiden seurauksena kävin gynellä työterveyshuollon kautta. Siellä selvisi, että minulla on ikävässä paikassa myooma, joka vaikuttaneen raskautumiseen. Lisäksi gyne löysi vahvoja viitteitä endometrioosista ja viitteitä monirakkulaisista munasarjoista. Tuo kaikki romutti maailmani hetkeksi. Nyt ensimmäisenä askeleena sain lähetteen sairaalaan myooman poistoon ja gyne vinkkasi, että minun tulee vahvasti vaatia sairaalassa jatkoa näille lapsettomuustutkimuksille ja sille, että pääsisimme avomieheni kanssa eteenpäin tilanteemme kanssa.

Vielä toistaiseksi olen aika murtunut näiden uutisten johdosta ja yritän sulatella saamiani tietoja. Gyne sanoi, että minun ei tulisi kuitenkaan menettää toivoani enkä aiokaan. Mutta harmittaahan tämä kaikki. Ja kovasti! Tuntuu, että niin moni asia on nyt raskautumista vastaan. Pitänee kuitenkin toivoa, että myooman poisto itsessään toisi jo jotain valoa tunnelin päähän.

Millaisia diagnooseja teillä muilla on lapsettomuuden syynä? Koostuvatko useista asioista vai onko vain yksi selkeä syy löytynyt? Tai onko syytä löydetty ollenkaan?
Sannie -82
Mies -78

Yritystä 01/10 alkaen
Tutkimuksiin 08/11 (myoma, endo?)
Hystero- & laparoskopia 12/11
1. IUI 04/12 (-)
2. IUI 05/12 (+)
LA: 14.2.2013

~poika syntyi 12.2.2013 (3335g ja 51cm)~
Sannie

Re: Lapsettomuuden syyt

ViestiKirjoittaja leppis » 26 Elo 2011, 20:39

Meillä ei syytä koskaan löytynyt. Kolme vuotta yritimme ominemme ja ensimmäisessä ivf:ssä maljalla ollessa yksikään 10 munasolusta ei hedelmöittynyt. Sen perään tehtiin icsi (mikrohedelmöitys) ja kaikki 10 munasolua hedelmöittyivät ja olivat käyttö/pakastuskelpoisia. Eli ongelma oli jossain siinä mutta kukaan ei ole osannut sanoa tarkkaa syytä. Kaksi tyttöämme ovat siis tästä satsista pakkasalkoina siirrettyinä. Kaiken tämän jälkeen kuitenkin poikamme ilmoitti tulostaan täysin luomusti. Kaikilla kaksi vuotta ikäeroa ja kyllä olen saannut useamman kerran kuulla kuin hyvin suunniteltu kun lapsilla samaan aikaan synttärit ja sopiva ikäero tms..no aika usein olen kyllä korjannut kuinka asianlaita oikeastaan on :heart: Neljäskin on saannut tulla jos on tullakseen mutta eipä ole näkynyt...mutta näinkin on todella hyvä
tyttö 05/05 (pas)
tyttö 06/07 (pas)

poika 06/09
lisäksi toimimme sijaisperheenä yhdelle lapselle
leppis
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja hellikki » 26 Elo 2011, 22:12

Meillä oli yksi selkee syy ja toinen vaikeuttava syy. PAinavin syy oli miehen sperma jossa oli kaikki mahdolliset viat. No onneks kuitenkin eläviä siittiöitä löyty sen verran että ICSI onnistui. Vaikeuttava seikka on mun pco-tyyppiset munasarjat ja ennen raskautta olematon kuukautiskierto ja ovuloimattomuus. Mutta onneks hoidot toi apua ja nyt on noi ihanat kaksostytöt.
Pitkän taipaleen tuloksena kaksostytöt 22.6.2010
Kuva
hellikki

ViestiKirjoittaja Tittelintuure » 27 Elo 2011, 15:36

Tuba factor, eli piuhat poissa pelistä. IVF siis ainoa keino saada jälkikasvua.
Tittelintuure

ViestiKirjoittaja Eliza » 28 Elo 2011, 10:12

Meillä selkeä syy, joka on miehen spermassa. Hyvä, kun löytyy tarpeeks siittiöitä tehdä ICSI. Meille siis kirjaimellisesti tehdään lapsia (vaikkakin laboratoriossa).
ICSI -ja Pas-hoidoista saatu kaksi ihanaa, kolmas mietinnässä :)
Eliza

ViestiKirjoittaja Meritähti » 28 Elo 2011, 10:18

Olen varmaan aika vähemmistöä, kun meillä ei ole edes tutkittu, miksi raskautuminen kestää. Tosin viime vuoden puolella kävin gynellä sietämättömien kipujen vuoksi ja ilmeisesti endometrioosi siellä jyllää. En kuitenkaan usko, että se on ainoa syy.
Haaveita 09/2005 alkaen --> + 08/2007 --> poika 04/2008
Kuva
tjot 05/2008 alkaen --> + 02/2011 --> tm 04/2011 --> + 04/2012
Kuva
Meritähti

ViestiKirjoittaja Noora » 29 Elo 2011, 19:29

Mulla myös tubaperäinen syy, koko alavatsa on täynnä kiinnikkeitä (ilmeisesti lapsuuden umpparileikkauksen takia) ja tubat tukossa. Tai sitten eivät, yksi luomuraskaus (keskeytyi 6+0) on takana. Kolme IVF-hoitoa ja useita PASeja ollaan käyty, tuloksena kaksi ihanaa poikaa ja kolme keskeytynyttä/kemiallista raskautta. Kolmas on vielä haaveissa, pakkasessa yksi top-alkio odottaa, mutta luomuillaan vielä tovi.
Minä ja mies -84
PAS-pojat 01/08 ja 07/10
Kolmas pakkaslapsi tulossa 11/12
Noora

ViestiKirjoittaja minttu-maaria » 30 Elo 2011, 12:53

Meillä syynä mun PCOS ja siitä seuraavat hormonihäiriöt, ovuloimattomuus sekä lähes täydellinen kuukautiskierrron puute.

Nyt vuosia diagnoosin jälkeen elämäämme sulostuttaa kaksi ihanaa valonpisaraa; IVF-alkuinen isoveli ja PAS-alkuinen pikkuveli. Vielä olisi alkioita pakkasessa Saas nähdä sulatetaanko enää koskaan.. mies ainakin tässä vaiheessa näyttää jyrkkää punaista idealle.

Tsemppiä ja rutistuksia kaikille vielä omassa suossaan painiville :hali:
IVF-isoveli 2/08 & PAS-pikkuveli 5/10
Neiti Kesäheinän LA 21.10.14
minttu-maaria

ViestiKirjoittaja leppäkerttu » 31 Elo 2011, 19:44

Kuuden vuoden odotus palkittiin "ylläriluomuplusalla" ja tässä nyt neljännellä kuulla raskaillaan. Kevään IVF meni kesken heti alkuunsa eikä lapsettomuuteen mitään syytä löytynyt kummastakaan.
Raha tulee rahan luokse...
Prinsessa 03/12
leppäkerttu

ViestiKirjoittaja Meea » 02 Syys 2011, 22:05

Meillä syynä lapsettomuuteen ovat toistuvat keskenmenot. Raskaaksi kyllä tullaan, mutta kun ei kestä niin ei kestä. Syitä on tutkittu, mut mitään yhtä, kaikkia keskenmenoja selittävää tekijää ei ole löydetty.
Vuosien odotus palkittiin vihdoin ja viimein...
Pieni rakas tytär 07/2012 :heart:
Meea

ViestiKirjoittaja Carita » 20 Syys 2011, 19:33

Meillä syynä oli miehen oligoasthenoteratozoospermia (=siittiöitä liian vähän, 100% epämuodostuneita ja valtaosa liikkumattomia / paikallaan häntää heiluttavia), mun PCOS sekä vielä mun endometrioosi. Hoitoja tehtiin kaikkiaan kaksi ICSI:ä ja niistä kolme PAS:ia. Kaikilla kerroilla päästiin siirtoon. Pakkasessa olisi vielä yksi alkio, mutta sen annamme tieteen käyttöön eli lapsiluku on nyt täynnä.
Äiti ja isi '81
PAS-poika 01/08
PAS-tyttö 08/11

Kotimatkalla Hailuotoon -julkinen blogi
Carita

ViestiKirjoittaja Minzu » 23 Syys 2011, 21:19

Hei kaikille,

joku saattaakin muistaa minut vanhalta kotipihalta - tänne taas veri vetää, kun vauvakuumeilu ja sitä myötä lapsettomuus ovat jälleen tulleet ajankohtaiseksi. Minulla on taustalla jo lapsettomuustutkimukset ja IVF-hoitoon astikin päästiin ex-mieheni kanssa, ennen kuin tuli ero... Takana myös yksi keskenmeno tuolta ajalta. Nyttemmin olen onnellisesti uusissa naimisissa :heart: ja lapsikin olisi niin kovin tervetullut. Yritystä ei uuden mieheni kanssa ole vielä kovin kauan takana, mutta taustastani johtuen lasken itseni edelleen lapsettomaksi - enkä suuria odotuksia luomuraskaudesta elättele.

..ja niihin lapsettomuuden syihin sitten. Minulla on endometrioosi - oikeassa munasarjassa on endometriooma joka ultrassakin näkyy ja toinen munatorvi minulla on myös todennäköisesti juuri endometrioosin takia tukossa. Lapsettomuushoidot eivät meillä ihan vielä ole ajankohtaisia - vaikkakin olen ajatellut että ei ihan vuotta odotella, kun kerran tausta on mitä on. Eli ensi keväänä kenties sitten...kunhan saa rahaa ja rohkeutta kerättyä, edellisestä IVF-hoidosta jäi pieniä traumoja, kun munasolujen keräys oli tosi kivuliasta ja sitten vielä jouduin hyperin takia viikoksi sairaalaan. Tällä kertaa toiveissa olisi kyllä päästä yksityiselle puolelle hoitoihin.
Piparkakkutalon tarinoita

Lapsettomuutta since 2006..2xkm. Uudelleen tutkimuksiin 04/12, IVF 8/12-, PAS 10/12(+ --> tm)
Minzu

ViestiKirjoittaja hellikki » 23 Syys 2011, 22:03

MINZU :heart: Tää menee niin aiheen ohi, mutta ihanaa ku olet täällä! Mä hukkasin sun blogin osoitteen jo kauan sitten mut olet ollut ajatuksissa. Ja onnea uudesta avioliitosta! :heart: Toivottavasti alat pitää vaikka päiväkirjaa!
Pitkän taipaleen tuloksena kaksostytöt 22.6.2010
Kuva
hellikki

ViestiKirjoittaja Tittelintuure » 01 Loka 2011, 21:16

Oi kun kiva nähdä tuttuja nickejä... Minzu! :heart:
Tittelintuure

ViestiKirjoittaja Sannie » 17 Loka 2011, 17:25

Kiitos kaikille kommenteistanne!

Kaksi kuukautta ensimmäisestä diagnoosista takana ja lapsettomuuden syiden selvittely/vahvistus jatkuu. Meillä on näiden kahden kuukauden aikana siis selvinnyt se, että miehen sperma on riittävän hyvä (toki olisi voinut olla parempi - mutta lääkärin sanoin "ei ole este luomuraskauteen"). Vika on siis mitä todennäköisimmin kokonaan minussa.

Myooma paikallistettu kahteen kertaan. Endometrioosiepäily vahvana. Labrakokeilla on katsottu, että prolaktiini ja progesteroni ovat ok. Samoin kilpirauhasarvot.

Joulukuussa olen menossa myooman "poistoon" eli hysteroskopia on edessä. Samalla tsekataan tuota mahdollista endoa laparoskopian avulla. Joulukuun jälkeen selvinnee se, että onko edessä hetken tauko luomuraskautta metsästäen vaiko tuleeko eteen heti mahdolliset lapsettomuushoidot.
Sannie -82
Mies -78

Yritystä 01/10 alkaen
1. IUI 04/12 (-)
2. IUI 05/12 (+)

Sannie

ViestiKirjoittaja Sannie » 17 Joulu 2011, 13:59

Hystero- ja laparoskopia takana. Myomaa ei saatu kokonaan poistettua. Suoranaisia endopesäkkeitä ei löytynyt, mutta endoon viittaavaa ärtyneisyyttä oli havaittavissa. Diagnoosina "määrittämätön naisen hedelmättömyys" :eikä: . Jatkosuunnitelmana on se, että miehelle tehdään vielä hormonikokeita (en tiedä tarkemmin, että mitä??) ja sen jälkeen olisi mahdollisesti edessä IUI (ainakin kertaalleen). Mutta katsotaan nyt, että mihin tässä mennään.

Olen vain miettinyt, että mahtaakohan palstalla olla muita lapsettomuushoitoihin menijöitä (klubin perustamista mietin :hmm: ).
Sannie -82
Mies -78

Yritystä 01/10 alkaen
1. IUI 04/12 (-)
2. IUI 05/12 (+)

Sannie

ViestiKirjoittaja palindromi » 22 Maalis 2012, 12:35

Heipä!
Meillä taustalla selittämätön sekundäärinen lapsettomuus, miehellä kaikki ok (hällä ei ennestään lapsia) ja mulla kaikki hienosti myöskin ja kaksi luomulasta olen tehnytkin (joista toinen sai alkunsa ehkäisystä huolimatta). Yritystä meillä on jo ollut reilu kaksi vuotta ja tuloksena yksi plussa joka osottautui kohdunulkoiseksi.
Nyt olen yhden kierron clomeja napsinut. Edellisessä luomukierrossa ovuloin ja saas nähdä mitä tästä seuraa. Oviksen kai tunsin, olin niin kipeä että käveleminen oli hankalaa, siitä jäänteenä vihlaisuja molemmilla puolilla alavatsaa.
KP nyt kai 17/28... yksi piinaviikko siis vielä edessä :häh:
Yritys alkoi 09/09
IUI 5/12 (-)
IUI 8/12 (-)
IVF/ICSI 12/12 ( +) LA 10.9.13
palindromi

Paluu Lapsettomuus