Painonhallinta raskaana

Mieletön matka kohti uuden perheenjäsenen tapaamista
Alueen säännöt
Odotus on palsta kaikille, jotka odottavat perheeseen uutta perheenjäsentä, olipa pieni saapumassa raskauden myötä tai adoptiotietä. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit postetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Painonhallinta raskaana

ViestiKirjoittaja Elizabeth » 28 Loka 2011, 19:28

Huomasin, että täällä oli jo aihe "Painonnousu raskaana", mutta mä olen nyt vähän eri asialla.
Mua kiinnostaisi, miten odottajat ovat pysyneet hyvässä kunnossa ja pitäneet kilot ns. kurissa raskaana.
Mulle tuli ensimmäisessä raskaudessa +30kg ja nyt kun toinen on alullaan, kaipaan vinkkejä hyvinvointiin.
Mun oli todella vaikea päästä kiloista eroon, enkä halua enää toista kertaa laittaa elimistöäni noin koville.
Loppuraskaudesta en jaksanut enää kunnolla kävellä, kun jalkapohjat olivat jo tunnin jälkeen tulessa. Kuntoni romahti ja olin aika huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Olen siis muuten pienikokoinen, eli 30kg oli mulle todella paljon.
Nyt haluaisin pysyä kohtuudessa painonnousun kanssa.
Millaisia välipaloja olette syöneet, jotta paha olo pysyy poissa? Minkälaista liikuntaa olette harrastaneet? Muutama vanhempi nainen on sanonut mulle, että jos ekassa raskaudessa tuli 30 kg niin tokassa tulee vähintään yhtä paljon vaikka tekisin mitä. Eihän se ole näin? Valakaa muhun uskoa, että valinnoilla on merkitystä. :wink:
ex-Barbarea
Tyttö 01/08 ja tyttö 06/12
Elizabeth

Re: Painonhallinta raskaana

ViestiKirjoittaja Louhos » 28 Loka 2011, 21:51

Melkoisesti olet kyllä kiloja kerännyt omin kokemuksiini peilaten. Osaatko analysoida, miksi niin? Turvottiko, kertyikö nestettä, söitkö epäterveellisesti, liian usein ja/tai paljon vai oliko nimenomaan esim. pahoinvoinnin takia jatkuva syöminen ongelma? En itse ole kärsinyt pahoinvoinnista, mutta monet ovat saaneet apua jääkaappikylmistä hedelmistä esimerkiksi. Tai yleensäkin ennen ylösnousua syö jotain (vaikka hapankorpun lasillisen juomaa kanssa, niin aamu alkaa paremmin.)

Vaikka hoikka olisitkin, on varmasti perusteltua yrittää pysytellä vähän pienemmissä lukemissa oman terveyden kannalta, niin kuin kerroitkin. 10-16 kg on normaali nousu, mutta yksilölliset vaihtelutkin on melkoisia.

Mulla on tullut lapsi lapselta vähän lisää. Ekasta 10-11 kg, toisesta 14 kg ja kolmannesta 15-16 kg. Nyt odotan neljättä, puoliväli ohitettu eilen ja mittarissa sellainen 4 kg. Samaa tahtia näyttäis tulevan kuin kolmannesta. Mutta uskon, että ikäkin tekee tehtävänsä. Aineenvahdunta hidastuu jne.

Tiedän syöväni liikaa makeaa. En vain osaa pysytellä erossa. :puna: Pitäisi yrittää enempi.

Tsemppiä sulle! :jep:
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Elizabeth » 28 Loka 2011, 22:12

Painon kertyminen alkoi pahasta olosta. Oli pakko syödä koko ajan jotain suolaista, tai olo muuttui niin pahaksi, ettei voinut olla esim töissä. Lopulta huomasin syöväni neljä kertaa päivässä lämpimän ruoan + välipaloja. :puna:
Sitten se tahti varmaan vaan jäi päälle. Lisäksi musta tuntuu, että olin koko ajan niin väsynyt, että makasin kaikki illat sohvalla liikuttamatta evääkään.
Loppuraskaudessa yritin liikkua ja söin fiksummin, mutta silti painoa tuli jopa kilo per viikko. Vatsani oli myös aivan tajuttoman iso pienehköön kroppaani nähden ja vauvakin syntyessään yli nelikiloinen.
ex-Barbarea
Elizabeth

ViestiKirjoittaja Louhos » 28 Loka 2011, 22:15

Kärsitkö nyt pahoinvoinnista?

Oletko kokeilut kirjata ylös syömisiäsi? Se usein karsii syömisiä, kun ne on pakko tunnustaa kirjoittamalla ylös. Mä olen joskus aiemmassa päiväkirjassa pitänyt esim. viikon päiväkirjaa ruoista, niin heti ruotuun palaaminen kävi helpommin. Tajus, etten mä tarvii välipalaksi keksejä, suklaata tai kunnon ruoan päälle jotain makeaa. Tai raskaana ollessakaan energiantarve ei loppuje lopuksi ole kovin paljon isompi kuin ei-raskaanakaan, mutta mieliteoille antaa helpommin periksi. "Kun tekee mieli"...

Ja liikunta on mitä parhainta, mutta toisaalta kunnon ulkoilu voi nostaakin ruokahalua. Silloin olis ainakin tärkeää olla lähettyvillä, sisälle tultaessa jotain terveellistä syötävää, ettei mene nälkään paketti keksiä tai suklaapatukka ja kierre verensokerin kanssa on taattu. Mä olen joka raskaudessa ollut ekan kolmanneksen kuoleman väsynyt ja sillä verukkeella esim. lenkille lähtö usein jäi, mutta kun pakotti ylös sohvalta, niin olo oli mahtava ja osas syödäkin paremmin eikä puputtaa jotain hyvää tv:tä tuijotellen.

Tsemppiä!
Uusperheen äiti. Biologiset lapset 3/04, 2/06, 8/10 sekä 3/12
Louhos
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja Elizabeth » 28 Loka 2011, 22:25

Kiitos, siinä ne tärkeimmät kai tulikin: terveelliset välipalat ja lenkille sohvan sijaan. Kun vaan saisi pidettyä itsensä kurissa... :hymy: Mä plussasin siis vasta tällä viikolla ja nyt on lukemat 4+2 eli ei tässä ihan hirmusti vielä ole oiretta ehtinyt tulla. Mutta niitä odotellessa. :grin:
ex-Barbarea
Elizabeth

ViestiKirjoittaja Carita » 10 Marras 2011, 01:13

Mulla on takana kaksi haastavaa raskautta, joissa molemmissa olin vuodelevossa ennenaikaisten supistusten vuoksi. Ensimmäisen kanssa painoa tuli +10kg ja koska lähtöpainoindeksi oli huikea 32, niin se oli aivan liikaa. Silloin en jäänyt kiinni sokereista, mutta uskon raskausdiabeteksesta kärsineeni, sillä poika oli kuin michelinukko ja muutenkin kaikin tavoin hyvin tyypillinen sokerivauva. Raskausajan söin melko terveellisesti, koska en tosiaan voinut liikkua ja päätin, etten kiloja syömällä kerää - sitä paitsi olihan vauvalla jo hyvinkin mistä ottaa. Synnytyksen jälkeen paino putosi noin 20kg imetysaikana.

Toisen raskauden aikana sitten jäin kiinni verensokereista heti kättelyssä, vaikka olin laihtunutkin huomattavasti. Ja hyvä, että jäin, sillä samalla tutustuin hyvä- ja matalahiilihydraattiseen ruokavalioon. Lähtötilanteessa BMI oli tällä kerralla hieman yli 28 ja kiloja tuli noin neljä. Noudatin ruokavaliota tiukasti rv13-38, mutta ihan lopussa nuo pari viimeistä viikkoa vähän alkoi lipsua ja itse asiassa niiden lipsumisten takia painoa tuli noinkin "paljon". Nyt reilu 2,5kk synnytyksen jälkeen BMI on aika tarkkaan tasan 26 eli painan nyt kahdeksan kiloa vähemmän kuin ennen tätä toista raskautta.

Omien kokemusten kautta suosittelen pitämään hetken ruokapäiväkirjaa, jolloin näet syömäsi ruoan määrän. Jos voit, niin liikkua toki kannattaa, mutta ei se liikkumattomuus kuitenkaan ehdotonta painonnousua tarkoita - ruokavalio on kaiken A ja O :hymy:
Äiti ja isi '81
PAS-poika 01/08
PAS-tyttö 08/11

Kotimatkalla Hailuotoon -julkinen blogi
Carita

ViestiKirjoittaja Elizabeth » 01 Joulu 2011, 00:02

Mulla oli ekalla kerralla ennen raskautta BMI 21 tai 22 ja nyt se oli ennen tätä toista raskautta 23.
Tänään on 9+0 ja paino on noussut jo 2,8kg. Syön melko terveellisesti - paljon kasviksia ja hedelmää, vähän kalaa ja lihaa, hyvin vähän leipää. En syö leivonnaisia lainkaan, en suolaisia enkä makeita. En syö suklaata ollenkaan, jos joskus karkkia niin irtokarkkeja tai lakua/salmiakkia.En syö lainkaan sipsejä tai sellaisia.
Rakastan juustoja, ja niitä tulee kyllä syötyä eri ruoissa. Himoitsen nyt perunamuussia (voilla) ja tuoremehuja.

Olet oikeassa, että ruokavalio on kaiken a ja o. Silti tuntuu, että jokainen syömäni pala jää mun kroppaan "vararavinnoksi."
Viimeksi multa ei tosiaan ironnut yhtään kiloja pois imettäessäkään, vaan aloin päästä kiloista vasta imetyksen päätyttyä.
Ihan kun kroppani haluaisi taata kaikin mahdollisin keinon vauvan ravinnon...

Mutta totuuden nimissä mä taida silti syödä liian usein. Olen syönyt pari välipalaa päivässä enemmän kuin ennen. Vaikka ne ovat hedelmää tai jugurttia tai yksi voikkari, ne ovat liikaa.
ex-Barbarea
Elizabeth

ViestiKirjoittaja Eleia » 28 Marras 2012, 14:19

Mulla raskauksissa kiloja on tullut 16-18 kg melkein säännönmukaisesti - alkuun neljäkin kiloa pelkkää nestettä. Liikkumaan ei juurikaan ole kyennyt, joten painostumiseen on riittänyt helposti lähinnä se, että kävelee jääkaapin ohi... :grin: Nyt Kiloklubin avulla yritän pysytellä ruodussa ja jos kuntopyörääkin saisi kiusattua, ei olisi niin paljon hommaa synnytyksen jälkeen. Kiloklubi on siitä oivallinen, että siinä on erikseen asetukset raskaanaolevalle ja tavoitteena painon pysyminen "ennallaan" - eli ilman itsehankittua extraa.
p'99 t'o2 p'o4 p'o7 t'o8

km. 1/13
+ 12/13
Eleia

ViestiKirjoittaja Onelfsees » 01 Tammi 2013, 18:13

Erittäin hyvä kappale
Onelfsees

Paluu Odotus